آفتاب

معترضان کویتی با پلیس درگیرشدند

معترضان کویتی با پلیس درگیرشدند

تهران – ایرنا – تظاهرات معترضان به بازداشت یکی از رهبران جناح مخالف در کویت به درگیری با پلیس این کشور کشیده شد.

خبرگزاری ˈفرانسهˈ به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که پلیس ضد شورش کویت روز یکشنبه (15تیر/6جولای) سوار بر خودروهای زرهی و با استفاده از گاز اشک آور و نارنجک های صوتی تلاش کرد تا معترضانی را که به سوی مجتمعی دادگاهی در پایتخت این کشور در حرکت بودند، متوقف سازد.

گفته می شود شماری از تظاهرات کنندگان در نتیجه استنشاق گاز اشک آور روانه بیمارستان شدند.

طبق این گزارش، پلیس پس از متفرق کردن تظاهرکنندگان، آن ها را در کوچه های فرعی و باریک شهر کویت تعقیب کرد تا از نرسیدن آن ها به مجتمع دادگاهی که قرار است ˈمسلم البراکˈ امروز (دوشنبه) در آن محاکمه شود، اطمینان حاصل کند.

به دنبال بازداشت البراک عضو سابق مجلس کویت به اتهام توهین به سیستم قضایی، این کشور طی شش روز گذشته صحنه تظاهرات و ناآرامی های خشونت آمیز بوده است.

وزارت کشور کویت اعلام کرد شماری از معترضان نیز بازداشت شدند. فعالان حقوق بشر شمار بازداشت شدگان را در حدود 30 نفر اعلام کرد. به گفته آن ها همچنین در نتیجه اقدامات سرکوبگرانه پلیس، شماری از معترضان زخمی شدند و دست کم یک نفر در بیمارستان بستری شد.

این وزارتخانه در بیانیه ای دلیل سرکوب معترضان را غیرقانونی بودن تظاهرات مذکور اعلام و تصریح کرد در آینده نیز با هرگونه اجتماعی که بدون مجوز برگزار شود، به شدت برخورد خواهد شد.

ˈشیخ صباح الاحمد الصباحˈ امیر کویت روز گذشته در نشستی با حضور ولیعهد و نخست وزیر این کشور حاضر شد.

بر اساس بیانیه ای رسمی که در سایت خبرگزاری رسمی کویت منتشر شد، در این جلسه نخست وزیر گزارشی را درباره رخدادهای اخیر ارائه کرد و آن ها را ناقض قانون اساسی دانست.

در بیانیه وزارت کشور کویت، تظاهرات کنندگان به ارتکاب خشونت و پرتاب بمب آتش زا به سوی محل بازداشت براک متهم شده اند.

براک روز چهارشنبه گذشته به منظور محاکمه به اتهام توهین به نظام قضایی کویت و افترا به ˈفیصل المرشدˈ ریاست آن، بر اساس حکم دادستان عمومی این کشور بازداشت شد.

جناح مخالف حکم صادر شده علیه براک را غیر قانونی و تحت تاثیر انگیزه های سیاسی می داند. این در حالی است که امیر کویت دیروز از نظام قضایی کشورش دفاع کرد.

براک ماه میلادی گذشته در یک اجتماع عمومی مدعی شد که مقامات ارشد سابق کویت، از جمله اعضای خاندان حاکم، دها میلیارد دلار از اموال عمومی را تصاحب کرده و به پولشویی مشغولند.

وی همچنین در سخنانش به انتقاد شدید از نظام قضایی کویت پرداخت.

این انتقادات بعدها همراه شد با ادعای دیگری مبنی بر این که همین مقامات در ویدیویی در حال طراحی کودتا مشاهده شده اند.

ماه گذشته ˈشیخ احمد فهد آل صباحˈ، یکی از اعضای ارشد خاندان حاکم و وزیر انرژی سابق این کشور، علیه این ادعا اقامه دعوی کرد.

بسیاری از گروه های مخالف دولت کویت در اعتراض به اصلاح قوانین، انتخابات ژوییه 2013 (تیرماه 1392) را تحریم کردند و به همین دلیل نماینده ای در مجلس این کشور ندارند.

خاورم**9156**7074**1446
کد N378566

وبگردی