آفتاب
رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی:

دولت شرایط حضور محققان ایرانی در جنوبگان را تسهیل کند

دولت شرایط حضور محققان ایرانی در جنوبگان را تسهیل کند

تهران - ایرنا- رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: در مورد حضور محققان ایرانی در جنوبگان( قطب جنوب) با کشور روسیه به توافق کلی رسیده ایم تا محققان در پایگاه تحقیقاتی این کشور حضور یابند و جزییات این توافق در دست بررسی است اما باید این اقدامات در دولت تسریع شود.

وحید چگینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: موضوع حضور محققان ایرانی در پایگاه تحقیقاتی کشور روسیه در حاشیه چهل و هفتمین نشست شورای اجرایی کمیسیون بین دولت های اقیانوس شناسی در پاریس با رییس هیات نمایندگی این کشور مطرح شد.

چگینی که به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران دراین نشست حضور داشت افزود: بعد از انجام مذاکرات دوجانبه بین دو نماینده ایران و روسیه، نماینده کشور روسیه پذیرفت محققان ایرانی در پایگاه جنوبگان این کشور حضور یابند که اکنون جزییات این حضور و هزینه اجرای آن در دست بررسی است.

چگینی تاکید کرد: کشورهای عضو معاهده جنوبگان در تلاش هستند تا حضور دیگر کشورها را در قطب جنوب محدودتر کنند بنابراین باید هر چه زودتر وارد قطب جنوب شویم تا در آینده برای حضور ایران مشکلی پیش نیاید.

وی ادامه داد: اکنون 52 کشور عضو معاهده جنوبگان هستند که از این تعداد 30 کشور در قطب جنوب پایگاه تحقیقاتی دارند که برخی کشورها مانند روسیه، شیلی و آرژانتین پایگاه های زیادی دارند، به عنوان مثال کشور روسیه 10 پایگاه تحقیقاتی دارد.

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی گفت: قطب جنوب دارای منابع غنی معدنی بسیاری است بنابراین کشورها در تلاشند تا در جنوبگان پایگاه داشته باشند از این رو کشورهای عضو معاهده جنوبگان در تلاش برای محدود کردن حضور کشورها هستند بنابراین باید برنامه ریزی ها برای حضور ایران در قطب جنوب با سرعت بیشتری پیش رود که این مساله باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

چگینی افزود: تاکنون مذاکرات زیادی برای حضور ایران در جنوبگان انجام شده است که برای نتیجه رسیدن آن نیازمند مساعدت و همکاری بیشتر مسوولان است بنابراین تا زمان از دست نرفته باید محققان ایرانی وارد جنوبگان شوند تا در آینده ایران هم سهم در منابع غنی این سرزمین داشته باشد.

علمی ( 4 ) **9014**1599
کد N378483

وبگردی