آفتاب

ماموریت جدید نهاوندیان در نیویورک به نوشته بلومبرگ

ماموریت جدید نهاوندیان در نیویورک به نوشته بلومبرگ

ایسنا نوشت:

بلومبرگ در گزارشی نوشت: رییس جمهور ایران ممکن است رییس دفتر خود را که در آمریکا تحصیل کرده است، به‌عنوان نماینده ایران در سازمان ملل اعلام کند.

شبکه خبری بلومبرگ در گزارش خود به نقل از دو دیپلمات شورای امنیت سازمان ملل و یک دیپلمات اروپایی مدعی شد، حسن روحانی در حال بررسی است تا محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس‌جمهور به‌ عنوان نماینده بعدی ایران در سازمان ملل است.

نهاوندیان که علاوه بر این سرپرستی نهاد ریاست جمهوری را به عهده دارد، 60 ساله و دارای مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه جورج واشنگتن است.

دولت باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در ماه آوریل، حمید ابوطالبی نماینده معرفی شده ایران در سازمان ملل را به این بهانه که وی در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در سال 1979 دخالت داشته است رد کرد و علی‌رغم تعهدات بین‌المللی‌اش از اعطای ویزا به وی امتناع ورزید.

بلومبرگ در ادامه گزارش خود آورده است: ایران پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات کنونی‌اش با گروه 1+5 در وین که انتظار می‌رود تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه به توافقی نهایی منجر شود پست نمایندگی در سازمان ملل را پر خواهد کرد.

سوزان مالونی یک کارشناس حوزه ایران در اندیشکده بروکینگز، دراین باره گفت: تصمیم روحانی برای انتخاب یکی از اعضای بلندپایه کابینه‌اش، که در دیدارهای ایران با سیاستمداران آمریکایی حضور داشته است، نشان‌دهنده تمایل وی برای بهبود روابطش با آمریکا و جلوگیری از بروز یک مشکل دیگر در خصوص اعطای ویزا است.

او ادامه داد: نهاوندیان شخصی نزدیک به روحانی است و این بدین معنی است که رییس‌جمهور ایران مشارکت بیشتری در سیاست خارجی خواهد داشت.

گری سیک یک مقام سابق در شورای امنیت ملی آمریکا، درمورد ابوطالبی گفت: ایرانی‌ها می‌دانستند که حمید ابوطالبی پذیرفته نخواهد شد چون مسأله گروگان‌گیری هنوز حساسیت‌برانگیز است.

بلومبرگ در ادامه با اشاره به جزئیات سوابق تحصیلی محمد نهاوندیان یادآور شد که وی دارای گرین‌کارت آمریکا است که به وی اجازه می‌دهد به عنوان ساکن دائمی این کشور آزادانه به آمریکا سفر کند و اشتغال داشته باشد.

براساس این گزارش مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در اول ژوئیه اعلام کرد: ایران هنوز فرد دیگری را برای نمایندگی در سازمان ملل تعیین نکرده است و همچنین سخنگوی بان کی مون دبیرکل سازمان ملل روز سوم ژوئیه در یک گفت‌وگوی تلفنی تأیید کرد که ایران هنوز شخص جدیدی را به دبیرکل به‌عنوان نماینده اعلام نکرده است.

پیش از این نیز برخی رسانه‌های خارجی از نهاوندیان به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل نام بردند که این موضوع توسط رییس دفتر رییس‌جمهور تکذیب شد.

 

23231

 

کد N378349

وبگردی