آفتاب

جزئیات حضور البغدادی در نماز جمعه موصل از زبان یک فعال عراقی

جزئیات حضور البغدادی در نماز جمعه موصل از زبان یک فعال عراقی

به دنبال انتشار تصاویری که ابوبکر البغدادی را در حال سخنرانی در شهر موصل نشان می‌داد، یک فعال عراقی از جزئیات بیشتر حضور البغدادی در نماز جمعه شهر مذکور پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، یکی از فعالان شهر موصل در خصوص جزئیات نماز جمعه ابوبکر البغدادی،‌ رهبر گروه داعش در یکی از مساجد این شهر گفت: نمازگزاران در مسجد بزرگ "النوری" واقع در غرب موصل با ورود البغدادی به این مسجد و بر منبر رفتن وی غافلگیر شدند اما تنها زمانی وی را شناختند که خود را "خلیفه مسلمانان" معرفی کرد و از آن‌ها خواست به سخنانش گوش داده و از او اطاعت کنند و در خطبه‌ای کوتاه از موضوعات مختلفی سخن به میان آورد، طوری که حرکات و رفتار البغدادی مهمتر از مفهوم کلماتی بود که در خصوص آن سخن می‌گفت و نمازگزاران به حرکات و لحن صدای وی بیشتر توجه داشتند. وی در خصوص دستگاه‌های اطلاعات جهان و در این خصوص سخن گفت که واشنگتن 10 میلیون دلار را برای کسی که اطلاعاتی درباره وی بدهد، تعیین کرده است.

غانم عابد که بیش از یک سال سخنگوی تظاهرات مردمی در موصل بوده، گفت: شبکه‌های اجتماعی در موصل کمی پیش از رسیدن البغدادی قطع شدند اما ساکنان به دلایل قطع شدن آن توجهی نکردند و فکر کردند به دلیل درگیری‌ها و اوضاع امنیتی کشور این اتفاق افتاده است و شبکه‌های ارتباطی تنها چند ساعت پس از پایان نماز جمعه وصل شدند.

عابد اخباری را که شبکه العراقیه در خصوص خبر دادن به ساکنان از طریق بلندگوها برای حضور در نماز جمعه و مجبور کردن نمازگزاران به بیعت با البغدادی و اعلام مجازات 50 ضربه شلاق برای کسانی که از وی اطاعت نکنند، تکذیب کرد و گفت: چنین چیزی اتفاق نیفتاده و مردم مثل همیشه برای نماز جمعه آمده بودند و پس از پایان نماز البغدادی بدون اینکه با کسی حرف بزند، مکان را ترک کرد.

اولین اخبار در خصوص حضور البغدادی در نماز جمعه از طریق شبکه‌های ارتباط اجتماعی منتشر شد و رسانه‌های جهانی خبری در خصوص آن نداده بودند تا اینکه موسسه "الفرقان" اخبار کامل آن را در اینترنت قرار داد.

عابد گفت: انتخاب مسجد "النوری" برای ادای نماز اتفاق غافلگیر کننده دیگری بود چرا که این مسجد مسجدی قدیمی است که نورالدین زنگی در قرن ششم هجری آن را ساخت و شامل مقبره می‌شود که شخصیت‌های مختلفی در آن دفن شده‌اند.

این فعال عراقی افزود: هیچ‌ کس نمی‌تواند حدس بزند البغدادی پس از خروج از مسجد به کجا رفته است. وی بدون جنجال با جمعی از همراهانش سوار بر خودروهایی شدند و مکان را ترک کردند و اهالی موصل اصلا احساس نکردند که شخصی وارد مسجد شده یا به اهمیت اینکه چه کسی پشت فرمان نشسته بود، توجهی نکردند.

عابد خاطرنشان کرد: شهر موصل شاهد هیچ گونه تدابیر امنیتی بی‌سابقه پیش از نماز جمعه یا بعد از آن نبود و این نیز مساله دیگری است که موجب غافلگیری همگان شد. مردم به اقداماتی از جمله بسته شدن راه‌ها یا مستقر کردن نیروها و موانع عادت دارند.

وی ادامه داد: اگر چنین اقداماتی می‌افتاد چه بسا مردم به شخصیت مهمی که پشت فرمان نشسته بود توجه می‌کردند.

این فعال عراقی گفت: اعضای گروه داعش موانعی را که ارتش برای بستن راه‌ها در این شهر مستقر کرده بود، از بین برده‌اند.

انتهای پیام

کد N378346

وبگردی