آفتاب
پژوهش یک محقق ایرانی نشان داد:

حرکات خشن سر در طرفداران موزیک راک و هوی متال مرگ‌آفرین است

حرکات خشن سر در طرفداران موزیک راک و هوی متال مرگ‌آفرین است

بررسی‌های یک محقق ایرانی دانشکده پزشکی هانوفر آلمان نشان می‌دهد حرکات خشن سر با حالت کوبیدن سر به جایی (headbangng) که معمولا هنگام گوش دادن به موسیقی هوی متال و راک دیده می‌شود، می‌تواند منجر به هماتوم ساب دورال مزمن _ خونریزی شایع در فضای داخل جمجمه‌ای _ شود.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان این بررسی در پی رجوع مرد 50 ساله به علت درد شدید در ناحیه کل سر وی انجام شد.

این مرد سابقه قابل توجهی در بروز سردردهای مربوط به آسیب‌های مغزی نداشت؛ بلکه تنها چهار هفته پیش در کنسرتی موسیقی با حرکات خشن سر (motorhead) حضور یافته بود.

بررسی‌های بعدی این محقق نشان داد که این مرد دچار هماتوم ساب دورال در قسمت راست مغز خود شده است. پس از مداوای شش روزه و خارج کردن این لخته خونی، بیمار دو ماه بعد اظهار سلامتی کامل داشت.

(headbanging) گرچه ممکن است به نظر بی‌خطر بیاید اما در حقیقت با بروز آسیب‌هایی نظیر برش عروق کاروتید، آمفیزم مدیاستن، ویپلیش، آمفیزم مدیاستن و شکستگی مهره‌های گردن مرتبط است.

به گفته آرین پیراپش اسلامیان، مورد گزارش شده از این مرد از اولین شواهد برای بروز هماتوم ساب دورال مزمن در افرادی است که (headbanging) را انجام می‌دهند.

وی در رابطه با مشاهدات این بررسی می‌گوید: علایم این نوع بیماری مغزی اغلب به طور بالینی خاموش است و تنها می‌تواند علائمی نظیر سردردهای خفیف را در پی داشته باشد که به طور خود به خود نیز خوب می‌شوند.

دکتر پیرایش، خطر آسیب‌های مغزی را برای طرفداران موزیک راک اند رول و سایر سبک‌هایی که headbangng دارند، بالقوه عنوان کرده است.

نتایج این بررسی در مجله "The Lancet" منتشر شده است.

انتهای پیام

کد N378239

وبگردی