آفتاب

دایره تعریف جرم و احساس خود مجرم بینی/ وقتی دایره جرم سراغ شما هم می آید

دایره تعریف جرم و احساس خود مجرم بینی/ وقتی دایره جرم سراغ شما هم می آید

چندیست که طرح جرم انگاری و مجازات پیشگیری کنندگان از بارداری که در مجلس محترم طرح فوریت آن تصویب شده است در محافل مختلف به بحث کشیده می شود.

بحث اصلی در مورد اثر بخش بودن اقدامات سلبی برای افزایش جمعیت و یا بی اثر بودن آن است. بسیاری را اعتقاد بر این است که جرم انگاری پیشگیری از بارداری نه تنها بی اثر است بلکه به دلیل ورود به حوزه زندگی خصوصی مردم بر خلاف نص صریح قانون اساسی در این مورد است.

اما نکته دیگری که در این میان مطرح است بحث تعریف جرم توسط مجلس محترم است.

در جامعه شناسی جرم و جنایت مفهومی به نام دایره تعریف جرم است . هرچه در جامعه دایره تعریف جرم وسیع تر باشد لاجرم افراد بیشتری در این دایره قرار میگیرند.

این افراد که درون دایره و یا در حواشی دایره این تعریف زندگی می کنند همیشه با احساس مجرمیت دست به گریبانند و چون با این احساس به حیات اجتماعی ادامه می دهند لذا قبح مجرمیت برای آنان فروریخته و از انجام جرمهای بزرگتر و سنگین تر البته نسبت به افراد بیرون دایره جسارت بیشتری دارند.

لذا در برخی از کشورهای پیشرفته سعی می شود در تعریف جرم حدود این دایره در نظر گرفته شود البته این یک روال عادی در این کشورها نیست و بسیاری دیگر از همین کشورها جرم دارای تعریف بلاشک است.

در این گونه کشورهای اروپایی و برخی از ایالت های آمریکا و برخی دیگر از کشورهای آمریکای لاتین مثلا ازمصرف مواد مخدری مانند حشیش تا حدودی جرم زدایی کرده اند و بسیاری از آنان از فروشگاه و یا از خود پرداز مواد مصرفی خود را دریافت می کنند .
این عمل به این معنا نیست که کشیدن حشیش ذاتا جرم نیست بلکه در جهت کم شدن احساس مجرمیت و تلاش برای جلوگیری از ورود جوانان به دایره جرم های سازمان یافته تر پخش مواد مخدر و دسترسی آنان به بازار های مافیایی طراحی شده است.

اما در مورد طرح ایجاد قرار مجرمیت برای جلوگیری کنندگان از باروری نکته که به نظر می رسد این است که نمایندگان مجلس به طور اتوماتیک با تصویب چنین طرحی دایره وسیعی از مردم را درون دایره جرم جا می دهند.

آن چیزی که نمایندگان مردم در مورد مردمی که وکالتشان را بر عهده دارند متوجه نشده اند این است که وقتی مشکلات اجتماعی مردم ریشه اقتصادی داشته باشد با عملکرد سلبی و هدایت آنها به داخل دایره جرم نه تنها دردی را دوا نمی کنند بلکه مردم را درابراز حرکات و عملکردهای منفی برای ساختارهای رسمی جامعه انگیزه مند می کنند.

این نکته درست در ارتباط با استفاده از ماهواره هم صدق می کند . در حالی که اگر این پدیده جرم تلقی شود و برای آن مجازات های جدی در نظر گرفته شود بر طبق خوش بینانه ترین نظرات در مورد آمار استفاده کنندگان از ماهواره ، تقریبا نیمی از جمعیت کشور مجرمند.
در رابطه با همین موضوع زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه طرح افزایش باروری منطبق با سیاستهای ابلاغی رهبری نیست به فارس گفت: "تعیین مجازات نه تنها باعث افزایش باروری نمی‌شود بلکه آثار سوء، تخلفات زیرزمینی و سقط‌های غیرقانونی را به دنبال خواهد داشت."

این اخطار از طرف رییس سازمان نظام پزشکی اشاره روشنی به همین مفهوم دایره جرم است چراکه با زیرزمینی شدن اقدامات جلوگیری از بارداری آسیبهای فراوان دیگری در انتظار است که به طور حتم افزایش جمعیت مورد نظر نمایندگان مجلس را با تهدیدهای جدی تری مواجه خواهد کرد و همه این معضلات از اثرات مستقیم مجرم تلقی شدن قشر وسیعی از مردم است که به دلایل قابل احترام خود قادر به فرزند آوری نیستند.

 

کد N378233

وبگردی