آفتاب

تفاوت‌های جنسیتی اعتیاد به الکل و مواد مخدر

تفاوت‌های جنسیتی اعتیاد به الکل و مواد مخدر

مطالعات جدید نشان می‌دهد زنان و مردان در صورت اعتیاد به الکل و مواد مخدر، آسیب‌ها و خطرات متفاوتی را تجربه می‌کنند که در هر دو جنسیت این آسیب‌ها جدی و جبرا‌ن‌ناپذیر هستند.

به گزارش سرویس «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حتما کتاب مشهور و پرطرفدار «مردان مریخی، زنان ونوسی» را خوانده‌اید. این کتاب که تفاوت‌های جنسیتی زنان و مردان را بازگو می‌کند در دهه 90 میلادی 50 میلیون نسخه فروش رفت. اکنون متخصصان سلامت به تفاوت دیگر جنسیتی میان زنان و مردان پی برده‌اند که این تفاوت در تبعات و درمان اعتیاد در زنان و مردان است.

«احسان سلوم»، استاد روانشناسی و علوم رفتاری بخش سوء مصرف مواد مخدر و الکل دانشکده پزشکی «میلر» دانشگاه «میامی» در این رابطه گفت: بدن زنان و مردان نسبت به الکل واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهد. همچنین افسردگی در زنان شایع‌تر از مردان است. از سوی دیگر، اعتیاد در مردان شایع‌تر است اما زنان در صورت دچار شدن به مشکلاتی نظیر اعتیاد به مواد مخدر و الکل، احتمال اینکه به مشکلات و اختلالات روانی نظیر افسردگی مبتلا شوند نیز بیشتر است. همچنین احتمال دچار شدن به ضربه‌های عاطفی و به ویژه تروما در زنان معتاد تشدید می‌شود.

انستیتو ملی سوء مصرف الکل در آمریکا اعلام کرد: حدود پنج میلیون و 500 هزار زن در این کشور با مصرف الکل سلامتی خود را به خطر می‌اندازند.

«جان یوستاس»، مدیر بخش ترک اعتیاد بیمارستان‌ میامی جنوبی می‌گوید: مصرف الکل سبب آسیب جدی به کلیه‌ها، ابتلا به هپاتیت، بیماری‌های مغزی، سرطان سینه و بیماری قلبی می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه میامی هرالد، یوستاس افزود: ساختار روانشاختی زنان باعث می‌شود آنها در مقایسه با مردان متفاوت باشند و در نتیجه فارغ از تفاوت وزنی، مصرف میزان مشابه الکل در زنان و مردان اثرات سوء متفاوتی برجای می‌گذارد.

از سوی دیگر «سلوم»، وزن را نیز یک عامل موثر دیگر می‌داند. از آنجا که مردان اغلب جثه بزرگ‌تری نسبت به زنان دارند، الکل پخش شده در کل بدن‌شان کمتر می‌شود اما زنان به دلیل داشتن چربی بیشتر در مقایسه با مردان،‌ الکل بیشتری وارد مغزشان می‌شود.

انتهای پیام

کد N378167

وبگردی