آفتاب

ترکیه در حال افول، ایران در حال درخشش

 ترکیه در حال افول، ایران در حال درخشش

یک تحلیلگر سیاسی ترکیه با اشاره به تحولات داخلی ایران و ترکیه می‎گوید پس از گذشت دوران احمدی‌نژاد و با روی کار آمدن روحانی و تیمش، نگاه جهان به این کشور به‌سرعت در حال تغییر است.

 
  یک تحلیلگر سیاسی ترکیه با اشاره به تحولات داخلی ایران و ترکیه می‎گوید پس از گذشت دوران  احمدی‌نژاد و با روی کار آمدن روحانی و تیمش، نگاه جهان به این کشور به‌سرعت در حال تغییر است.

روزنامه «طرف» چاپ ترکیه نوشت:  سلیمان یاشار، تحلیلگر مسائل سیاسی و اقتصادی این کشور درباره آخرین تحولات منطقه می‎نویسد به‌دلیل بحران سیاسی، ترکیه از مرکز جذب دور شده، این در شرایطی است که ایران با روحانی به این مرکز نزدیک شده است. این تحلیلگر معتقد است، از یک طرف در شرایطی که دستیابی حزب عدالت و توسعه در ترکیه به اهداف تعیین‌شده‌اش به یک رویا تبدیل شده است، جایگاه ایران توسط روحانی با در دست گرفتن سازش با غرب ارتقا می‌یابد.

به‌طور کلی اگر ترکیه وارد یک تحول نشود در این صورت سرمایه‌های بین‌المللی به سمت ایران سوق می‌یابد. یاشار با اشاره به دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی در ایران می‎نویسد: «تیم روحانی متشکل از افراد تحصیلکرده خارج از کشور هستند و روحانی با این افراد توانست در عرصه تغییر گام بردارد. دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد با اتخاذ سیاست پوپولیستی به پایان رسید.

اما در دوره جدید روحانی و افرادش با انجام اقداماتی در عرصه‌ بین‌المللی تلاش می‌کنند که دنیا تغییر به وجود آمده را درک کند. بر همین اساس با سفر به آمریکا و کشورهای اروپایی در این باره سخنرانی می‌کند و از طرف دیگر در مساله هسته‌ای رفتار مسالمت‌جويانه از خود نشان می‌دهد. بنابراین نگاه جهان به ایران به سرعت در حال تغییر است.»

یاشار اضافه کرده: «اقدامات تیم جدید ایران در جهان باعث شده است شرکت‌های جهانی چشم‌شان را به ایران بدوزند. در همین راستا شرکت‌های بزرگ نفتی مانند توتال و شرکت‌های خودروسازی مانند پژو و رنو وارد مذاکرات با طرف ایرانی شده‌اند. به‌طور خلاصه ایران با جذب سرمایه‌های خارجی به مرکز اقتصاد تبدیل می‌شود.» به نوشته این تحلیلگر سیاسی، همزمان که ایران چهره خود را بازسازی کرده و بهبود می‌بخشد، ترکیه به یک کشور در حال درگیری تبدیل می‌شود.
کد N378150

وبگردی