آفتاب

مرکل: اتهامات جاسوسی آمریکا جدی است

مرکل: اتهامات جاسوسی آمریکا جدی است

تهران- ایرنا- ˈآنگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان روز دوشنبه گفت اتهامات مبنی بر اینکه یک آلمانی به عنوان جاسوس دوجانبه برای سازمانی امنیتی آمریکا کار می کرده جدی بوده و اگر ثابت شود نقض آشکارا همکاری بین دو متحد است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پکن، مرکل این سخنان را در نشست خبری با همتای چینی خود مطرح کرد. در حالیکه روز پنجشنبه گذشته رسانه های آلمانی از جاسوسی یک کارمند سازمان اطلاعات خارجی آلمان برای آژانس امنیت ملی آمریکا و بازداشت وی خبر دادند، کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا تاکنون در این مورد نظری ابراز نکرده اند. به گفته مقامات سیاسی و امنیتی آلمانی این فرد به ارائه اطلاعات و اسناد محرمانه به یک رابط آمریکایی اعتراف کرده است.

رسانه های آلمانی پنجشنبه گذشته (12 تیر/ 3 ژوئیه) گزارش دادند یک کارمند 31 ساله سازمان اطلاعات خارجی آلمان موسوم به ˈبی ان دی BNDˈ توسط دادستان فدرال این کشور دستگیر شده است.

این فرد که نامی از وی برده نشده، ابتدا به اتهام انتقال اطلاعات به سازمان های جاسوسی روسیه دستگیر شده بود اما بر اساس گزارش ها در زمان بازجویی اعتراف کرده که در ازای دریافت پول، اطلاعات محرمانه ای را به یک رابط آمریکایی منتقل کرده است. اگر این اظهارات اثبات شود، بزرگ ترین رسوایی جاسوسی آمریکا از آلمان بعد از دوران جنگ خواهد بود.

اروپام**9157** 1337
کد N378065

وبگردی