آفتاب
مدیرکل اقدامات تامینی سازمان زندان‌ها:

اعتبارات سال 93 هنوز در اختیار ما قرار نگرفته است

اعتبارات سال 93 هنوز در اختیار ما قرار نگرفته است

مدیرکل اقدامات تامینی سازمان زندان‌ها گفت: متاسفانه تاکنون اعتبارات سال 93 در اختیار ما قرار نگرفته است و پیش‌بینی می‌کنیم که فقط با کمک موسسات، نهادها و بانک‌های عامل بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا 3 الی 4 هزار زندانی را تحت پوشش حمایتی برای اشتغال قرار دهیم.

مدیرکل اقدامات تامینی سازمان زندان‌ها گفت: متاسفانه تاکنون اعتبارات سال 93 در اختیار ما قرار نگرفته است و پیش‌بینی می‌کنیم که فقط با کمک موسسات، نهادها و بانک‌های عامل بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا 3 الی 4 هزار زندانی را تحت پوشش حمایتی برای اشتغال قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌اکبری یکشنبه شب - 15 تیر ماه - با حضور در شانزدهمین جشن انجمن حمایت از خانواده زندانیان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مراکز مراقبت‌های بعد از خروج زندانیان مراکزی هستند که با آموزش و مشاوره به اشتغال زندانی کمک می‌کنند تا زندانی مجددا به زندان باز نگردد.

وی ادامه داد: ما در یک دوره زمانی 3 ساله توانستیم تعدادی از زندانیان که داوطلب بودند را تحت پوشش این آموزش، مشاوره و کمک به اشتغال دربیاوریم و شرایطی را فراهم کنیم که این زندانیان شغلی داشته باشند و به یک درآمد پایدار برسند تا مجددا به زندان بازنگردند.

علی‌اکبری با بیان اینکه ‌این مراکز تاکنون 25 هزار زندانی را تحت پوشش قرار داده‌اند، تصریح کرد:‌ متاسفانه تاکنون اعتبار مورد نیاز برای سال 93 در اختیار ما قرار نگرفته است و پیش بینی می‌کنیم با کمک موسسات، نهادها و بانک‌های عامل بخشی از این موضوع را به انجام برسانیم و شرایطی را فراهم کنیم تا حداکثر بتوانیم 3 الی 4 هزار نفر را تحت پوشش قرار دهیم.

مدیرکل اقدامات تامینی سازمان زندان‌ها خاطرنشان کرد: این آمادگی در سازمان ما وجود دارد که بتوانیم 100 هزار شغل پایدار، مستمر و درآمدزا ایجاد کنیم که در این راستا افراد مورد نظر در نوبت قرار دارند و آموزش‌های لازم را برای این کار دیده‌اند. همچنین شرایط لازم فراهم است اما متاسفانه اعتبارات از سوی دولت در اختیار ما قرار نگرفته است.

وی گفت: در واقع این اعتبار با پرداخت اقساطی که زندانیان می‌دهند به این چرخه بازمی‌گردد و اعتباری که در حال حاضر در اختیار ما قرار دارد 7 میلیارد تومان است که به ازای هر نفر 20 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌کنیم و می‌توانیم جمعیت اندکی را تحت پوشش قرار دهیم و همانطور که گفتم این تسهیلات از محل اقساطی است که خود زندانیان قسط‌هایش را پرداخت می‌کنند.

علی‌اکبری در رابطه با بازگشت مجدد زندانیان به زندان گفت: 2.7 درصد از کسانی که تحت پوشش مرکز مراقبت هستند مجددا به زندان باز می‌گردند. در واقع فقط ما در دنیا دارای چنین آماری هستیم و این ثابت می‌کند که اگر متولیان اشتغال کمی به این موضوع توجه کنند این افراد اصلا وارد زندان نمی‌شدند.

وی ادامه داد: مشکل این است که کم کاری دستگاه‌های دولتی که در اشتغال موثر هستند موجب می‌شود عده‌ای وارد زندان شود و خانواده‌ای متلاشی شود. لذا باید با یکدیگر همکاری و شرایطی را فراهم کنیم که اشتغال را برای زندانی چه در حین تحمل دوران محکومیت و چه بعد از آزادی فراهم کنیم.

مدیرکل اقدامات تامینی سازمان زندان‌ها افزود: اشتغال کسانی که تحت پوشش قرار دارند برای زندانیان بزرگسال است و مراقبت بعد از خروج برای زنان و کسانی که در کانون‌های اصلاح و تربیت هستند دارای شرایط خاصی است.

علی‌اکبری در ادامه بیان کرد: البته گاهی اشتغال سرپرست خانواده‌ فردی که در کانون اصلاح و تربیت است می‌تواند کمک کند تا آن بچه زندگی مفیدی را داشته باشد.

وی اظهار کرد:‌ قانون تامین زنان سرپرست خانوار این وظیفه را مشخص کرده و وزارت رفاه مکلف است که زنان را تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دهد. در حال حاضر با کمک کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی تعدادی از این زنان سرپرست خانوار تحت پوشش قرار دارند، اما جمع کثیری نیازمند حمایت همه دستگاه‌های دولتی و حمایتی هستند.

مدیرکل اقدامات تامینی سازمان زندان‌ها با بیان این که جمع کثیری از خانواده‌ زندانیان تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی قرار ندارند، گفت: آمارها نشان می‌دهد که از جمعیت 22 هزار نفری زندانیان 70 درصد از آنها متاهل و نیازمند حمایت هستند. همچنین طبق آمارها 100 هزار خانواده زندانی نیازمند وجود دارد که باید به آنها توجه شود. بنابراین قاعدتا نیاز است که همه‌ دستگاه‌ها در این راستا با یکدیگر متحد شوند.

علی‌اکبری خاطرنشان کرد:‌ کمیته امداد امام خمینی (ره) بخشی از این خانواده‌ها را تحت پوشش قرار داده و انجمن حمایت از خانواده زندانیان و سازمان بهزیستی نیز تعداد دیگری را تحت پوشش خود قرار داده است. اما حدود 40 هزار خانواده‌ زندانی هستند که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی قرار ندارند و نظام و حکومت باید در رابطه با آنها فکری کند؛ زیرا وظیفه‌ی جمهوری اسلامی ایران است که این خانواده‌ها را تحت پوشش قرار دهد.

انتهای پیام

کد N378030

وبگردی