آفتاب

تاکید لاوروف بر لزوم تشکیل گروه تماس اوکراین

تاکید لاوروف بر لزوم تشکیل گروه تماس اوکراین

سرگئی لاوروف در جریان گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه آلمان و فرانسه، بر لزوم تشکیل هرچه سریعتر گروه تماس اوکراین تاکید کرد.

سرگئی لاوروف در جریان گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه آلمان و فرانسه، بر لزوم تشکیل هرچه سریعتر گروه تماس اوکراین تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری نووستی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با فراک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان و لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه گفت‌وگوی تلفنی داشت. در جریان این تماس طرف روسی تاکید کرد که نباید اجازه داد هماهنگی‌ها برای تشکیل سریعتر گروه تماس اوکراین از میان برود.

وزارت امور خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: روسیه همچنین نگران لغو هماهنگی‌های نشست چهارجانبه برلین با حضور وزرای خارجه روسیه، آلمان، فرانسه و اوکراین است. در جریان این نشست بر لزوم تشکیل گروه تماس تاکید شد و همچنین قرار شد تا آتش‌بسی مناسب میان کی‌یف و مناطق جنوب و شرقی اوکراین بدون پیش شرط اجرا شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: این گروه همچنین تاکید کردند تا هرچه سریعتر باید شرایط عملیات‌های اوکراین در مناطق شرقی و جنوبی مشخص شود چرا که تلفات غیرنظامیان رو به افزایش است و به زیرساخت‌های شهری این منطقه آسیب وارد می‌شود.

این بیانیه تاکید می‌کند: اشتاین‌مایر و فابیوس بر تشکیل گروه تماس که هرچه سریعتر باید کار خود را آغاز کند، تاکید کردند و آمادگی خود را برای استفاده از قابلیت‌هایی برای تشکیل نشستی میان نمایندگان مقام‌های کی‌ِیف و رهبران شبه‌نظامیان به میانجی‌گری روسیه و سازمان همکاری و امنیت اروپا اعلام کردند.

پیش از این نیز وزیر امور خارجه آلمان خواستار اجرای فوری توافق‌های آتش‌بس در اوکراین شده بود. وی گفت: نشست گروه تماس اصلی‌ترین عامل برای اطمینان از روند صلح اوکراین است. مذاکرات بدون آمادگی طرفین به شکست می‌انجامد. کی‌یف باید آمادگی خود را اعلام کرده و مسکو نیز از نفوذ خود بر شبه‌نظامیان استفاده کند.

در دوم ژوئیه روسیه، آلمان، فرانسه و اوکراین بر روی قطعنامه‌ای با هدف پایان درگیری‌ها در جنوب و شرق اوکراین توافق کردند. این اعلامیه‌ همچنین استقرار آتش‌بس دائم در اوکراین و تشکیل گروه تماس این کشور را در سریع‌ترین زمان ممکن خواستار شد.

انتهای پیام

کد N377870

وبگردی