آفتاب

آلمان از آمریکا توضیح خواست

آلمان از آمریکا توضیح خواست

واحد مرکزی خبر نوشت:

وزارت امور خارجه آلمان یکشنبه اعلام کرد اگر اخبار مربوط به یک جاسوس دوجانبه آلمانی که برای آمریکا کار می کند درست باشد ، درباره این ماجرا باید به سرعت شفاف سازی شود.
فرانک والتر اشتاینمایر وزیر امور خارجه آلمان که اکنون سرگرم دیدار از مغولستان است گفت :« اگر این اخبار درست باشد ، گناه کوچکی نیست.»
وی همچنین اعلام کرد آلمان با احضار سفیر آمریکا در جمعه شب به وزارت امور خارجه در برلین ، از واشنگتن خواسته است تا در خصوص این ماجرا در اسرع وقت توضیح دهد.
مطبوعات یکشنبه اعلام کردند این مامور 31 ساله دستگاه های اطلاعاتی آلمان که چهارشنبه بازداشت شد از سال 2012 برای سازمان سیا کار می کرد.
یکی از مقامات بلند پایه دستگاه های اطلاعاتی آلمان در گفتگو با روزنامه «فرانکفورتر آلگمانیه ام زایتونگ »اعلام کرد:« همه علائم از آن حکایت دارد که این جاسوس برای آمریکایی ها کار می کرده است .
به گزارش خبرگزاری فرانسه از برلین ، این مامور دوجانبه مسئولیت داشت تا اسنادی را در خصوص کمیسیون تحقیق پارلمانی آلمان که پس از افشاگری های جاسوسی آژانس اطلاعات آمریکا تشکیل شد ، جمع آوری کند.
به نوشته مطبوعات ، این فرد حدود 200 سند به آمریکا در برابر ملغ 25 هزار یورو تحویل داده است .
توماس دو میزیر وزیر کشور آلمان نیز در مصاحبه ای که دوشنبه در روزنامه بیلد منتشر می شود از آمریکا خواست تا پاسخ سریع و روشنی در باره این اخبار ارائه کند.
روابط بین آمریکا و آلمان پس از افشاگری های ادوارد اسنودن مشاور اطلاعاتی آمریکا در خصوص برنامه گسترده جاسوسی به ویژه علیه این کشور و تلفن همراه آنگلا مرکل با تنش مواجه شده است.

26149

کد N377661

وبگردی