آفتاب

یک تحلیگر سیاسی: عراق با ابهامات جدی در صحنه نظامی روبروست

یک تحلیگر سیاسی: عراق با ابهامات جدی در صحنه نظامی روبروست

تهران- ایرنا- یک تحلیلگر سیاسی ابهامات عراق درصحنه نظامی را جدی خواند و با تاکید برلزوم کناره گیری نخست وزیر آن کشور گفت: درصورت کناره گیری نوری مالکی می توان به آینده عراق امیدوار بود.

ˈ پیرمحمد ملازمیˈ روز یکشنبه درگفت وگو با خبرنگارسیاسی ایرنا افزود:در حال حاضر صحنه سیاسی عراق از یک سو با مشکل تعیین نخست وزیر، رییس جمهور ورییس مجلس روبروست که بسادگی قابل حل نیست واز سوی دیگر صحنه نظامی عراق دچار ابهاماتی است که این موضوع بر بحران عراق افزوده است.

وی با تاکید بر شرکت گروهها و جناح های مذهبی درانتخابات عراق، اظهار کرد:دولت عراق تنها درصورتی که بتواند برای شرکت گروههای مختلف مذهبی درانتخابات راه حلی بیابد،موفق به خروج از این بحران خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر نوری مالکی حاضر به کناره گیری از نخست وزیری عراق نیست و با استناد به قانون اساسی معتقد است هر جناحی که در مجلس از رای اکثریت مردمی برخوردار باشد، می تواند دولت تشکیل بدهد.

ملازمی همچنین ادامه داد: انتخابات عراق قرار بود هفته گذشته برگزار شود که نشد و حال قرار است روز دوشنبه یا سه شنبه هفته جاری برگزار شود.

وی یادآور شد:برگزاری این انتخابات درعراق همراه با مخالفت هایی در گروههای شیعی و بقیه گروههاست.

این تحلیلگر سیاسی همچنین با اشاره به مشکلات نظامی عراق گفت: براساس گزارش های رسیده از عراق، در حال حاضر نیروهای مردمی در مقایسه با نیروهای نظامی در مقابله با گروه های تروریستی داعش و تصرف برخی از شهرهای عراق همچون موصل فعال تر عمل می کنند و فعالیت سیاسی بهتری دارند.

این تحلیگر سیاسی ادامه داد: معلوم نیست نیروهای نظامی بتوانند شهرهای تصرف شده را باز پس گیرند که این موضوع بر ابهامات آینده دولت عراق خواهد افزود.

ملازمی همچنین از برگزاری همه پرسی به خواست مسعود بارزانی در کردستان خبر داد و گفت: اگر کردها بخواهند دراین همه پررسی به (ریاست اقلیم کرد) شرکت کنند، معلوم نیست که به عراق رای استقلال داده شود. همچنین در چهارچوب معاملات منطقه ای، عراق با عدم استقبال دولتها مواجه خواهد شد.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: درصورت روی کار آمدن دولت فراجناحی درعراق و کناره گیری نوری مالکی از نخست وزیری و کمک قدرت های خارجی همچون اسرائیل و آمریکا وضعیت عراق بهبود خواهد یافت.

ملازمی همچنین تاکید کرد: عراق می تواند با در اختیار گرفتن سلاح های پیشرفته قدرتی منسجم به خود بگیرد در غیراین صورت به سه منطقه کردنشین، سنی نشین و یا شیعه نشین که خطرناکترین بحث در عراق است تجزیه می شود.

سیام/ (4) 9136**1856
کد N377644

وبگردی