آفتاب

هند در مسیر استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای

هند در مسیر استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای

هند با پیوستن به گروه "تامین‌کنندگان انرژی هسته‌ای" به کشورهایی پیوست که خواستار استفاده از انرژی هسته‌ای در مصارف صلح‌آمیز هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از نیویورک تایمز؛ تأمین‌کنندگان انرژی هسته‌ای گروهی متشکل از 48 کشور است که 40 سال پیش با هدف جلوگیری از استفاده انرژی هسته‌ای در تولید هرگونه سلاح و استفاده صلح‌آمیز از آن تاسیس شد.

عضویت هند در این گروه به عنوان کشوری که خود یکی از تولیدکنندگان سلاح هسته‌ای است تا زمانی که ثابت شود که هند دیگر به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست، غیرقابل قبول است.

یکی از راهکارهای اساسی در این زمینه به وجودآوردن فرصت مذاکرات میان هند و پاکستان برای پایان دادن به مانورهای هسته‌ای دو کشور خواهد بود.

هند مدتی طولانی با بهانه‌جویی به دنبال ساخت سلاح اتمی است؛ به همین دلیل پس از آن که در سال 1974 (با موادی که از کانادا و ایالات متحده به دست آورده بود) برای نخستین‌بار موشک هسته‌ای خود را آزمایش کرد از سوی ایالات متحده و بسیاری از قدرت‌های جهانی در زمینه معامله و تجارت در زمینه هسته‌ای تحریم شد. هم‌چنین هند پیمان منع استفاده از سلاح اتمی ان.پی.تی را امضا نکرده است، این قرارداد به امضای همه کشورها به استثنای آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلستان، چین و رژیم صهیونیستی رسیده است.

لازم به ذکر است این شرایط در سال 2008 آمریکا به دلیل تبدیل شدن هند به قدرت منطقه‌یی و نیاز شدید این کشور به انرژی قراردادی در زمینه تجارت انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای با هند منعقد کرد.

هم‌اکنون هند یک توافق همکاری با گروه کشورهای هسته‌ای به امضاء رسانده است. اگرچه هند قرارداد منع استفاده از سلاح هسته‌ای را امضا نکرده است ولی عضویت در گروه‌ کشورهای هسته‌ای باعث می‌شود فعالیت‌های هسته‌ای هند به سمت صلح‌آمیزشدن پیش برود.

این گروه با دادن حق وِتو به هند در تصمیماتی که توسط گروه اتخاذ می‌شود و حتی تصمیماتی که پاکستان (رقیب هسته‌ای هند) در آن موثر است به صلح‌آمیز شدن فعالیت‌های هسته‌ای هند کمک خواهد کرد.

مقامات هسته‌ای هند، اخیراً به عنوان یکی از اعضای گروه کشورهای هسته‌ای اعلام کردند که هند آماده همکاری با آژانس در زمینه بازدید کامل از نیروگاه هسته‌ای است، گفتنی است این توافق اجازه بازدید کامل از تسلیحات تولید سلاح هسته‌ای هند را به بازرسان آژانس نخواهد داد.

بر طبق تحقیق اخیر گروه آی.اچ. اس که در زمینه تحقیق و بررسی تجهیزات دفاعی فعال است، هم‌اکنون هند در حال افزایش درصد غنی‌سازی اورانیوم برای تولید بمب بیش‌تر است. این امر به نگرانی پاکستان (که سریع‌ترین موشک‌های اتمی جهان را داراست) منجر شده است.

انتهای پیام

کد N377643

وبگردی