آفتاب

گاردین احمد چلبی را نخست‌وزیر آتی و ناجی عراق می‌داند

گاردین احمد چلبی را نخست‌وزیر آتی و ناجی عراق می‌داند

روزنامه گاردین انگلیس در مقاله‌ای از احمد چلبی به عنوان نخست‌وزیر آتی عراق و تنها امید "نجات" این کشور نام برد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه گاردین انگلیس با چاپ این مطلب مدعی شده است که احمد چلبی که پیشتر برای مدتی کوتاه پس از حمله آمریکا به عراق رهبری عراق را به دست گرفت، اکنون از سوی واشنگتن و ایران به عنوان کسی تلقی می‌شود که می‌تواند عراق را نجات دهد.

نویسنده این مقاله مدعی است که چلبی طی 20 سال گذشته در پشت پرده بسیاری از آشوب‌های عراق نقشی محوری داشته و وی را در حمله آمریکا به عراق و ساقط شدن حکومت صدام بیش از هر کس دیگری مسئول می‌داند چرا که حزب وی موسوم به "کنگره ملی عراق" بخش عمده اطلاعات غلط مربوط به روابط صدام با القاعده و داشتن سلاح‌های کشتار جمعی را ارائه کرد.

بنا به ادعای روزنامه گاردین احمد چلبی دارای روابط عمیقی با ایران است و در تصفیه تعداد زیادی از عناصر بعثی سابق در عراق نقشی محوری داشته است.

روزنامه گاردین در ادامه این مقاله عنوان می‌کند که در ماه گذشته میلادی نام چلبی بارها به عنوان کاندیدای احتمالی جایگزینی نوری المالکی در مقام نخست‌وزیری عراق در محافل این کشور آورده شده است و از وی به عنوان یکی از معدود کسانی یاد می‌شود که می‌تواند جلوی کشیده شدن عراق به سوی تجزیه را بگیرد.

این روزنامه به نقل از یکی از وزرای بلندپایه کابینه دولت عراق که نام خود را فاش نساخته می‌نویسد، کسی چلبی را دوست ندارد اما من و دوستانم درک می‌کنیم که او ظرفیت بیشتری به نسبت ما دارد.

این روزنامه همچنین از عمار الحکیم، رئیس مجلس اعلای شیعیان عراق به عنوان یکی از حامیان چلبی در مقام نخست‌وزیر آتی عراق یاد می‌کند.

از طرف دیگر جنبش صدر عراق و کردهایی که با احمد چلبی روابطی حسنه در دو سال گذشته برقرار کرده‌اند، نیز در این مقاله به عنوان دیگر حامیان احمد چلبی یاد شده‌اند اما هنوز مشخص نیست که ائتلاف دولت قانون نوری مالکی که 62 کرسی در پارلمان عراق دارد و همچنین حزب الدعوه حامی وی باشند زیرا آن‌ها خواهان نخست‌وزیری از میان خود هستند.

به نوشته گاردین یکی از نمایندگان پارلمان عراق در این باره گفته است: من نوری مالکی نخست وزیر عراق را ملاقات کردم و مساله چلبی مطرح شد اما مالکی پاسخ داد که با من درباره چلبی صحبت نکن.

روزنامه گاردین تصریح می‌کند که حتی توجه آمریکا نیز به احمد چلبی جلب شده است و در اواسط ماه ژوئن سفیر آمریکا در عراق با چلبی ملاقات کرده است و این نشست گمان برده می‌شود که نخستین ملاقات میان یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا با احمد چلبی است.

این مقاله در انتها این‌گونه نتیجه گیری می‌کند که ماه‌های آینده برای سرنوشت نخست‌وزیری احمد چلبی و اینکه حامیان وی چطور از او حمایت خواهند کرد، تعیین‌کننده خواهد بود.

انتهای پیام

کد N377630

وبگردی