آفتاب

رسول جعفریان: ایران سهم زیادی در تمدن اسلامی داشته که طلاب حوزه باید با آن آشنا شوند

رسول جعفریان: ایران سهم زیادی در تمدن اسلامی داشته که طلاب حوزه باید با آن آشنا شوند

دکتر جعفریان می گوید: « ایران سهم زیادی در تمدن اسلامی از نظر تولید فکری و فرهنگی، ایران بزرگ، داشته است. چرا نباید در حوزه علمیه، درس تمدن اسلامی برای طلاب الزام آور شود تا آنان با اصل تمدن اسلامی آشنا شوند؟»

به گزارش خبرآنلاین، دکتر رسول جعفریان، استاد تاریخ اسلام و نویسنده و پژوهشگر این حوزه در مطلب جدید خود در وبلاگ نخبگان به موضوع "لزوم آشنایی طلاب و روحانیون با تاریخ ایران و تمدن اسلامی" پرداخته است.

دکتر جعفریان نوشته است: « ساعتی وقت گذاشتم تا عناوین درس های طلاب را در سطوح درسی مختلف ببینم. متاسفانه و به رغم آن که در رشته تخصصی تاریخ، اندکی توجه به مباحث تمدن اسلامی و ایران شده ـ و البته تعداد شاغلین به این تخصص در میان مجموع طلاب، انگشت شمار است ـ عموم طلبه های شیعه و سنی کشور درسی به عنوان تاریخ ایران و تاریخ تمدن اسلامی نمی خوانند.
این دو درس، اهمیت زیادی دارد. طلبه‌ای که در تمام سال ها ذهنش مشغول عربیت و اسلامیت و فقه و اصول و احیانا تفسیر و فلسفه است، چرا نباید بداند در کدام کشور زندگی می کند؟ تاریخ این کشور چه فراز و نشیب هایی را طی کرده است؟ این کشور چه همسایگانی داشته و چه تهدیدهایی در طول تاریخ برابر وی از ناحیه شرق و غرب مطرح بوده است؟ تکیه کردن صرف روی فرهنگ عربی، به رغم اهمیت آن، بدون آشنایی با زبان فارسی و ملی و تاریخ ایران، دقیقا نمی تواند طلبه را در مسیری که باید قرار دهد.»

استاد تاریخ اسلام دانشگاه تهران در ادامه عنوان کرده است: «البته بنده تاکید می کنم که مراجع تقلید ما در طول تاریخ، همواره برای ایران اهمیت قائل بودند و این نکته را به خصوص ما در تاریخ مشروطه و پس از آن ملاحظه می کنیم. اما باید اعتراف کنم که بهتر است در این زمینه، برای طلاب شیعه و سنی، درس تاریخ ایران بین دو تا چهار واحد درسی، تدریس شود تا آنان با کشور خود آشنا شوند.
درس مهم دیگر که در ارتباط با پیشرفت علمی است، درس تمدن اسلامی است. ایران سهم زیادی در تمدن اسلامی داشته و از نظر تولید فکری و فرهنگی، ایران بزرگ، سهمش از بسیاری از مناطق دیگر بیشتر است. چرا نباید در حوزه علمیه، درس تمدن اسلامی برای طلاب الزام آور شود تا آنان با اصل تمدن اسلامی، سهم ایران در آن، دشواری ها و عقب ماندگی ها و مسائل دیگر مربوط به آن آشنا شوند.»

متن کامل یادداشت دکتر جعفریان را اینجا بخوانید.

/6262

کد N377574

وبگردی