آفتاب

معاون وزیر راه از رونق مسکن در نیمه دوم سال جاری خبر داد

معاون وزیر راه از رونق مسکن در نیمه دوم سال جاری خبر داد

تهران - ایرنا - معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن پیش بینی کرد که با رونق بخش مسکن در نیمه دوم سال جاری احتمال جهش قیمت زمین و مسکن ضعیف است، اما در صورت خروج بخش مسکن از رکود به طور حتم تغییراتی در وضعیت قیمت های مسکن خواهیم داشت.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران سید محمد پژمان افزود: طی یک دوره طولانی بخش زمین و مسکن در شرایط رکود قرار داشته که افزایش عرضه و تقاضا و همچنین سرمایه گذاری ها در این بخش می تواند مسکن را از وضعیت رکود خارج کند.

وی با بیان اینکه ابعاد سرمایه گذاری و عرضه و تقاضای بخش مسکن برای خروج از رکود مشخص نیست، اظهار داشت: از آنجا که بخش مسکن نیز در مجموعه اقتصادی کشور قرار دارد و هنوز نمی توان به طور دقیق تکلیف منابع مالی بخش های مختلف اقتصادی کشور را مشخص و قطعی کرد و پیش بینی برای جذب سرمایه گذاری این بخش نیز سخت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در باره تغییرات قیمتی اجاره بها در فصل جا به جایی ها نیز گفت: در بخش مسکن دولت بنای مداخله مستقیم برای قیمت گذاری و کنترل قیمت به شکل دستوری را ندارد.

وی ابرازامیدواری کرد که دولت با دو مکانیزم افزایش ساخت مسکن و درآمد متقاضیان مسکن های اجاره ای بتواند به تعادل سازی بخش مسکن کمک کند.

پژمان افزود: دولت می تواند با افزایش ساخت مسکن، ایجاد عرضه و تقاضای منطقی و سیاست افزایش درآمد خانوارهای متقاضی واحدهای اجاره ای و توانمندسازی آنها برای خرید و اجاره مسکن در کنترل قیمت ها نقش بسزایی ایفا نماید.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد که دولت باید مکانیزم افزایش درآمد خانوارها برای تامین خرید یا اجاره مسکن را متناسب با درآمد و نیاز متقاضیان در قالب سیاست های تدریجی نهایی و اجرا کند.

وی گفت: دولت نمی تواند مسکن را کالای تعزیراتی اعلام کند چرا که این مکانیزم نه تنها قابلیت عمل و اجرایی ندارد بلکه با سیاست های اقتصادی دولت نیز همخوانی و هماهنگی نخواهد داشت.

اقتصام(2)1108**1594
کد N377528

وبگردی