آفتاب
یک استاد حوزه:

وضو گرفتن و خواندن نماز خشم را فرو می‌نشاند

وضو گرفتن و خواندن نماز خشم را فرو می‌نشاند

یک استاد حوزه و دانشگاه‌های ارومیه فزونی ارزش‌های انسانی و عزت نفس را از دستاوردها و برکات روزه‌داری در ماه مبارک رمضان دانست.

یک استاد حوزه و دانشگاه‌های ارومیه فزونی ارزش‌های انسانی و عزت نفس را از دستاوردها و برکات روزه‌داری در ماه مبارک رمضان دانست.

حجت‌الاسلام اسماعیل شیخلو، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی، با اشاره به اهمیت روزه‌داری در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: انسان ارزش و عزت خویش را به‌دست نمی‌آورد جز‌ در سایه تسلط بر نفس که این مهم با یک ماه روزه‌داری در سال و دوری از عواملی که باعث باطل شدن روزه می‌شوند، میسر می‌شود.

وی در ادامه تقویت اراده و نفس در مؤمن را حائز اهمیت ذکر کرد و افزود: با وجود اینکه انسان نیاز و میل به خوردن و آشامیدن و دیگر نیازها در طول روز دارد، ولی با نیت پاک و رضای الهی درصدد تقویت اراده و نفس خویش است و با روزه‌داری برای دنیا و آخرت خویش تلاش می‌کند.

شیخلو بیان کرد: روزه‌داری، برنامه‌ای مهم برای تسلط بر نفس است و اعمال انسان بر دو نوع، معروف‌ها و نهی‌ها است و می‌دانیم که هر ضرری که متوجه فرد و جامعه می‌شود شامل نهی‌ها است.

وی با استناد به آیاتی از قرآن کریم در مورد فضائل ماه مبارک رمضان، افزود: روزه‌داری ریشه و عامل اصلی افزایش عزت نفس و شرافت انسان‌ها در دنیا و آخرت است و اگر کسی از تسلط بر نفس خویش عاجز باشد با هزاران ضلالت روبرو می‌شود.

وی به روایتی از پیامبر اکرم‌(ص) در مورد کنترل خشم اشاره کرد و افزود: انسان‌ها هر موقع غضب کردند و خشمگین شدند، خشم خود را فرو برند که در غیر این صورت باعث شر و ضرر خویشتن می‌شوند.

شیخلو اظهار کرد: کسانی‌ که بر خشم خویش کنترل نداشته باشند با مشکلات زیادی روبرو هستند، روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان بهترین زمان برای تمرین و تشویق خویشتن در جهت کنترل خشم است.

وی بیان کرد: روایات بسیاری در دین مبین اسلام در مورد کنترل خشم وجود دارد که تأکید فراوانی بر دوری از خشم در جهت تحکیم بنیان خانواده شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه‌های ارومیه در پایان بهترین راه برای کنترل خشم را وضو گرفتن با آب سرد و خواندن دو رکعت نماز به نیت فرو نشاندن خشم و جلب رضای الهی دانست.

انتهای پیام

کد N376995

وبگردی