آفتاب
بررسی روزنامه های ایران/ یکشنبه 15 تیر 1393

استیضاح یا انتقام؟

استیضاح یا انتقام؟

تهران-ایرنا-درخواست حدود یک ششم نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای استیضاح وزیر علوم دولت یازدهم، به روایت بسیاری از روزنامه ها، چیزی جز سیاسی کاری و مانع تراشی در مسیر اصلاح رویه های نادرست پیشین در وزارت علوم نیست.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز یکشنبه 15 تیر 1393خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.



*** استیضاح با رنگ و بوی سیاسی

بازار استیضاح و تذکر در این روزهای مجلسی ها گرم است و معدود نمایندگان مجلس اصرار به استیضاح «رضا فرجی دانا» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دارند؛ وزیری که در حالی که تنها نزدیک به 6 ماه از تصدی اش بر این وزارتخانه می گذرد.

این در حالی است که برخی روزنامه های امروز، علت این امر را در منافع سیاسی گروه اندکی از نمایندگان می دانند.

در همین ارتباط روزنامه ی «آرمان» با «علی محمد حاضری» فعال سیاسی و عضو ارشد انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه گفت و گویی ترتیب داد و به آنچه این روزها بین وزارت علوم و نمایندگان مجلس در جریان است، پرداخت.

به اعتقاد وی استیضاح وزیر علوم تنها جنبه ی سیاسی دارد و درخواست کنندگان استیضاح «افراطیونی» هستند که «با انجام طرح های مختلف در استیضاح وزرا درصدد جبران شکست شان در انتخابات 24 خرداد سال گذشته هستند».

به گفته ی حاضری اغلب کسانی که امروز استیضاح وزیر علوم را مطرح می کنند، اگر نگران علم و دانش بودند باید زمانی که افرادی خارج از استاندارد علمی در هیات های علمی جذب می شدند، نگرانی خود را ابزار می کردند.

این فعال سیاسی تاثیراستیضاح در فعالیت های وزارت علوم را اینگونه تعبیر کرد: شاید حسن و خیری در این سوال باشد. اگر سوال طرح شود وزیر علوم ضرورت پیدا می کند درباره برخی تخلف های سابق و درباره ضرورت برخی تصمیماتی که اتخاذ کرده است، اطلاعات بیشتری را در اختیار مردم قرار دهد و با شفافیت بیشتری از عملکرد خود و همکارانش دفاع کند که این صحبت ها شاید پروسه استیضاح را با چالشی جدی مواجه کند. از نظر من استیضاح فرصتی برای وزارت علوم است تا به برخی انتقادات یک ساله پاسخ داده شود.

روزنامه ی «فرهیختگان» نیز در سرمقاله ی خود با عنوان «دام استیضاح وزیر علوم برای اصولگرایان» به همین موضوع اشاره کرد و درخواست کنندگان استیضاح را وابسته به جریان شکست خورده ی انتخابات 24 خرداد 92 عنوان کرد.

به نوشته ی این روزنامه حدود 50 نماینده ی مجلس که وابستگی آنها به جریان شکست خورده انتخابات 24 خرداد 92 عیان و غیرقابل کتمان است می خواهند وزیری که هنوز شش ماه از دوران وزارتش سپری نشده را به تیغ استیضاح بسپارند. نکته قابل توجه اینجاست که در میان نمایندگان محترم خواستار استیضاح وزیر علوم، به جز یک نفر، سایر 49 امضا کننده در کمیسیون هایی جز آموزش و تحقیقات عضویت دارند. همین موضوع احتمال غیرسیاسی بودن استیضاح وزیر علوم را به یک پنجاهم تقلیل می دهد.

فرهیختگان در ادامه نیز با انتقاد از فضای دانشگاه ها در دولت پیشن افزود: ادامه بازی در زمین این جبهه افراطی به جز یک دام نخواهد بود. دامی که از سوی اقلیتی کوچک و با پشتوانه مردمی اندک که اصرار بر یدک کشیدن لقب اصولگرایی دارد پهن شده و برنامه جدی برای حذف اصولگرایان واقعی و سنتی در انتخابات مجلس آتی از طریق ایجاد انزجار میان افکار عمومی دارد. این جریان پیش از این نیز با حمایت های خود از رئیس دولت سابق ضربه های اساسی بر پیکره جریان اصولگرایی واقعی ایجاد کرد که ترمیم آن چندین دوره زمان خواهد برد.

روزنامه ی «مردم سالاری» هم در گزارشی، «دلیل اصرار برای استیضاح وزیر علوم چیست؟» را بررسی کرد.

این روزنامه در طرح موضوع استیضاح وزیر علوم از سوی برخی نمایندگان مجلس معتقد است که تندروهای مجلس به دنبال استیضاح هستند.

مردم سالاری نوشت: اگر به تمام سوالات و مباحث استیضاحی که از سوی نمایندگان مطرح می شوند نگاه کنیم، بی شک رد بسیاری از این تندروها را شاهد خواهیم بود. این تندورها هرگاه که خودشان توانسته اند جریانی را علیه دولت مدیریت کنند، این کار را کرده اند و هر گاه که احساس کرده اند انتقادی علیه دولت وجود دارد، به خیل معترضان پیوسته و با آنان همصدا شده اند به نوعی که یکی از همین آقایان با افتخار اعلام کرده بود کاری به محتوای سوال نداشتم، وقتی دیدم علیه دولت است، آن را امضا کردم.

روزنامه ی «ابتکار» هم در سرمقاله ی خود به این موضوع که «چرا خواسته نمایندگان با مطالبات مردم یکی نیست؟» پرداخت و در آن از نمایندگان مجلس به دلیل بی توجهی به خواسته ی مردم انتقاد کرد.

به نوشته ی ابتکار آنچه که در یک سال گذشته پس از روی کار آمدن دولت جدید، از سوی برخی از نمایندگان که لباس وکالت مردم را بر تن دارند، دیده می شود این است که گویی مطالبات مردم یک چیز است و خواسته های نمایندگان چیزی دیگر. مخالفت عجیب و غریب برخی از نمایندگان با تصمیمات دولتی که مردم در تازه ترین انتخابات برگزیده اند نشان می دهند که گویی این افراد کسانی دیگری را نمایندگی می کنند و نه مردم ایران را. با نگاهی ریزتر می توان آدرس دقیق تری داد.

ابتکار در باره ی درخواست استیضاح وزیر علوم از سوی برخی از نمایندگان مجلس، افزود: در حالی که اکثریت دانشجویان و اساتید دانشگاه های ایران از وضعیت به وجود آمده در فضای آموزش عالی و آرامش حاکم بر آن علنا ابراز رضایت کرده اند، برخی از نمایندگان با تمام قوا تلاش می کنند تا خواسته های این قشر را به گونه ای دیگر تعبیر کنند و وزیر مورد قبول دانشجویان و اساتید را از مسند وزارت پایین بیاورند.

در طرف مقابل روزنامه ی «کیهان» در مطلبی با عنوان « جمع آوری امضاهای زورکی برای فرار از استیضاح»، اعلام حمایت تعداد زیادی از استادان دانشگاه از وزیر علوم را ناشی از آنچه ارعاب مافیای افراطیون در وزارت علوم خواند، دانست.

کیهان نوشت: تحرک اخیر به واسطه مطرح شدن استیضاح فرجی دانا در مجلس صورت می گیرد. نمایندگان مجلس سال گذشته با وجود برخی هشدارها درباره اینکه فرجی دانا آلت دست افراطیون و جریان فتنه است، به وی حسن ظن نشان دادند اما وی برخلاف وعده ها و تعهدات خود عمل کرد.



*** حاکمیت فضای مثبت در گفت و گوهای «وین 6 »

در حالی که دور ششم مذاکرات هسته یی میان ایران و گروه 1+5 در حال سپری شدن است، تحلیل ها نشان از روند مثبت مذاکرات و عزم دو طرف در به نتیجه رسیدن آن دارد.

بررسی روزنامه ها در این مورد نیز نشان از امید به روند مذاکرات و اثربخش بودن آن در سایه ی تجربه و مهارت اعضای تیم مذاکره کننده ی ایران دارد.

روزنامه ی «آفتاب یزد» در یادداشتی با عنوان «گفتگو قوی ترین ابزار دیپلماسی»، ضمن اشاره به تاثیر دیپلماسی در پیشبرد اهداف کشورها در مناسبات ارتباطی، از ضروت وجود دیپلمات های قوی و زبردستی که بتوانند در جهت ایجاد یک تعامل سازنده نقش آفرینی کنند، سخن گفت.

این روزنامه معتقد است هوشیاری و تبحر اعضای تیم مذاکره کننده ی ایران سبب پیشبرد گفت و گوهای هسته یی ایران با دیگر کشورها شده است.

به نوشته ی آفتاب یزد در مذاکرات هسته ای و گفتگوهای مابین ایران و دیگر کشورها جلوه های زیبایی از توانمندی های دیپلماسی به منصه ظهور گذاشته شده است.

این روزنامه در تحلیل فضای دیپلماسی حاکم بر گفت و گوهای هسته یی ایران نوشت: آنچه حاصل این گفتگوها را به نتیجه می رساند به یقین به دست گرفتن ابتکار عمل در ایجاد فضایی تاثیرگذار بر این مذاکرات بود. آن زمان که گفتمان سیاست خارجی ما بر اعتدال تراز بود دیگر بهانه ای دست رقبا داده نشد تا علیه ما بکار گیرند. حاضرجوابی و تبحر بالای تیم دیپلماسی ایران در گفتگوها نقشی بسزا در سمت و سوی ایران مذاکرات داشت.

روزنامه ی «ایران» نیز در ستون «اول دفتر» خود یادداشتی با عنوان «اکنون توپ در زمین 1+5 است» به قلم «حمیدرضا آصفی» سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه منتشر کرد و در آن به بیان نکاتی درباره ی مذاکرات هسته یی پرداخت.

به تحلیل آصفی ارزیابی اظهارات مقام های طرف مذاکره با ایران از روند مثبت حاکم بر مذاکرات حکایت دارد و این که تاکنون هیات های طرفین به پایتخت های خود برای مشورت بازنگشته اند حاکی از آن است که مذاکرات در مسیر طبیعی به پیش می رود.

وی در ادامه با اشاره به مصمم بودن طرفین برای رسیدن به راه جامع در این دور از گفت و گوها، نوشت: ایران تاکنون با موضوع نگرانی غرب از برنامه های هسته ای کشورمان، برخورد مسئولانه داشته است و نتیجه آن همکاری گسترده با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است. در این ارتباط آنچه به طرف مقبل باز می گردد پاسخ مناسب و درخور گام های جدی ایران است. بنابراین اکنون توپ در زمین کشورهای 1+5 است که قدر این فرصت را بدانند زیرا فرصت ها به سختی به دست می آیند و اگر از دست بروند معلوم نیست مجددا احیا شوند.



*** هشدارها نسبت به گروه تروریستی داعش

ادامه ی تحرکات گروه تروریستی موسوم به «دولت اسلامی شام و عراق» (داعش) در عراق و اعلام «خلافت اسلامی» از سوی این گروه سبب شد تا امروز هم برخی روزنامه ها نسبت به مسایلی نظیر خطر داعش برای ایران، جدی گرفتن تشکیل حکومت اسلامی، تسلط داعش بر منابع نفتی عراق و تجزیه ی این کشور هشدار دهند.

روزنامه ی آرمان در یادداشتی با عنوان «خطر داعش برای منطقه» نسبت به ورود افراد و تفکرات با ماهیت تروریستی به منطقه هشدار داد.

به نوشته ی آرمان آسیب تروریسم متوجه همه کشورها به خصوص کشورهای با نظام سیاسی باثبات است.

این روزنامه نسبت به خطر داعش برای ایران هشدار داد و نوشت: در ایران نیز که در طول سال های پس از انقلاب هم مسئولین و هم دانشمندان و هم مردم عادی کشورمان هدف ترورهای گروه های تروریستی قرار گرفته اند، باید در برابر تعرضات احتمالی این گروه ها هوشیاری بیشتری به خرج داد و از مسائلی که موجب تحریک زمینه های این عوامل می شود، پرهیز کرد.

«طلای سیاه در رگ داعش» نیز عنوان یادداشت روزنامه ی «شرق» بود که حضور داعش را از دریچه ی تسلط بر نفت عراق مورد تحلیل قرار داد.

به نوشته ی شرق شامگاه شنبه مورخ 14تیر دولت اسلامی عراق و شام موفق به اشغال بزرگ ترین میدان نفتی سوریه موسوم به میدان نفتی العمر (AL-OMAR) در استان دیرالزور سوریه واقع در شمال شرق این کشور شد؛ میدان نفتی که در منطقه «شهرک الساحل» در شرق شهر نسبتا بزرگ مداین قرار گرفته است، این میدان برای اشغالگر سابق خود (جبهه النصره) استخراج روزانه 10هزار بشکه نفت را به ارمغان آورده بود.

این روزنامه در ادامه با اشاره به تسلط گروه تروریستی داعش بر دیگر منابع نفتی عراق، نوشت: ...مجموع مواردی که موجب شده ناظران حوزه انرژی و نفت نگران این شوند که شاید لشکرکشی های «داعش» در سرزمین دومین صادرکننده نفت یعنی عراق، باعث شود که بازار انرژی خاورمیانه و جهان و به دنبال آن نظم اقتصادی بین المللی؛ برهم خورد. نگرانی ای که با توجه به تحولات اخیر عراق نیز بی راه به نظر نمی رسد، به ویژه پس از آنکه «داعش» با اشغال شهر دومیلیون نفری موصل توسط پیکارجویان خود و با کمک ستون پنجم، ثابت کرد در عراق هیچ چیز غیرممکن نیست.

روزنامه ی «سیاست روز» نیز از منظری دیگر به تحولات عراق نگریست و در یادداشتی با عنوان «کردهای عراق و احتمال ارتکاب اشتباهی تاریخی»، استقلال طلبی کردهای عراق را به بوته ی نقد برد و آن را عاملی در تسریع تجزیه ی عراق دانست.

به نوشته ی سیاست روز در مدت اخیر که جریان سلفی- تکفیری داعش بخشهای سنی نشین عراق را به صحنه ترکتازی خود تبدیل و حتی تشکیل دولت اسلامی در این منطقه را اعلام کرده، کردهای عراق هم به نوعی فرصت طلبانه به ماجرا وارد شدند و سعی کردند با اشغال مناطقی حساس و نفت خیز مانند کرکوک، موقعیت خود را در داخل عراق تثبیت کنند و حتی مدعی شوند که مناطقی که اینک به وسیله کردها از اشغال داعش خارج شده، دیگر بخشی از کردستان است و به دولت عراق واگذار نخواهد شد. ... این گونه عملکرد، روند تجزیه عراق را تسهیل می کند و سرعت می بخشد و کردها با این گونه مواضع فرصت طلبانه، مقصران قطعی تجزیه احتمالی این کشور خواهند بود ....طبعا کردها نباید در دام اسرائیل بیفتند و اگر افتادند نمی توانند خود را از پیامدهای این واقعه مصون بپندارند.



*** ختم پرونده ی قیمت گذاری خودرو

سرانجام پس از مدت ها کشمکش بر سر قیمت گذاری خودرو میان دولت و خودروسازان، پرونده ی این موضوع با اعلام قیمت نهایی از سوی شورای رقابت و افزایشی 5.5 درصد قیمت ها بسته شد.

این موضوع علاوه بر بازتاب گسترده در تیتر نخست روزنامه ها، تحلیل هایی مبنی بر انتقاد از خودروسازان و دولت را به همراه داشت.

سرمقاله ی روزنامه ی شرق با تیتر «جیب مردم و قیمت خودرو» به قلم «محمدرضا خان محمدی خرمی» نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس به موضوع قیمت گذاری خودرو اختصاص داشت.

به نوشته ی خرمی مجلس به وظیفه خود در این باره واقف است و «تحقیق و تفحص از صنعت خودرو سازی کشور» با دقت لازم در کمیسیون صنایع و معادن صورت گرفته و گزارش آن در کمیسیون قرائت شده است. با قرائت آن در آینده ای نزدیک در صحن علنی، مردم در جریان وضعیت خودروسازی کشور قرار خواهند گرفت و مشخص خواهد شد که چه میزان از این افزایش قیمت ها درست و بجا بوده و چه مقدار آن غیرواقعی و چرا وضعیت خودروسازی ما به حال امروز درآمده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه با انتقاد از سودجویی برخی خودروسازان نوشت: برخی تلاش می کنند ضمن بازی با کلمات و استفاده از برخی اصطلاحات، منافع مردم را نادیده بگیرند. به عنوان مثال بی توجه به کیفیت نازل برخی خودروهای تولیدشده، مدعی هستند که قیمت های گزاف کنونی، «قیمت پایه» محصولات است و لطف آنها سبب شده قیمت ها در همین حد فعلی باقی بماند! «ایمنی سرنشین» در برخی خودروهای داخلی با استانداردهای روز دنیا فاصله دارد و از بدنه گرفته تا بحث فنی و ایربگ و سیستم ترمز، نیازمند تغییرات جدی است اما عده ای با استفاده از واژه «آپشن» که اگرچه راحتی سرنشین را تسهیل می کند اما هیچ گونه ارتباطی با وظایف خودروساز درقبال تامین امنیت سرنشینان ندارد، سعی می کنند قیمت های بالاتری را از مصرف کنندگان اخذ کنند.

وی در پایان نیز ورود خودروهای روز جهان به ایران با قیمت قابل قبول را مانعی برای به فروش رساندن خودروهای کم کیفیت و دارای اشکالات قابل توجه از سوی خودروسازان با قیمت های بالا به مردم دانست.

روزنامه ی «خراسان» نیز از دریچه یی دیگر به وضعیت قیمت گذاری خودرو نگاه کرد و یادداشتی با عنوان « قطب سوم، کج راهه اصلاح صنعت خودرو» منتشر کرد.

بر اساس یادداشت خراسان، حکایت دولتمردان و خودروسازان نیز چنین است که گویا دولتمردان از مواجهه با خودروسازان ابا دارند و با وجود در اختیار داشتن ابزارهای گوناگون از جمله بخشی از کرسی های هیئت مدیره 2 شرکت بزرگ خودروساز، ابزارهای تعیین و الزام استانداردهای کیفی، تدوین و ابلاغ مقررات، تصویب قوانین در مجلس و سایر ابزارهای قانونی در اختیار دولت و مجموعه حاکمیت، برای ملزم کردن آنان به افزایش کیفیت راه های پر هزینه، دیربازده و بعضاً غیرکارشناسی را مطرح می کنند.

خراسان در واکنش به اظهارات «اکبر ترکان» مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد مبنی بر راه اندازی قطب سوم خودروسازی عنوان کرد: به نظر می رسد این دستور اگر چه مانند دستور رئیس جمهور پیشین (سیاست درهای باز و کاهش تعرفه واردات خودرو) غیرقابل اجرا نیست اما حداقل می توان آن را راهی پرهزینه و دیربازده برای رسیدن به هدفی دانست که با روش هایی کم هزینه تر قابل تحقق است.

*گروه پژوهش های خبری

پژوهشم**9283**2054
کد N376859

وبگردی