آفتاب

انتقاد بذرپاش از سیاست‌های فرهنگی و اقتصادی

انتقاد بذرپاش از سیاست‌های فرهنگی و اقتصادی

مهرداد بذرپاش،‌ نماینده تهران در نطق امروز خود، علاوه بر اعتراض به سیاست‌های اقتصادی و فرهنگی دولت،‌ از افزایش قیمت خودروها انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مهرداد بذپاش در نطق میان دستور امروز خود با اشاره به این که یکی از وزرای دولت در آغاز کار خود،‌ گفته بود که «ژنرالها آمدند و گروهبان‌ها باید بروند» ادامه داد: معنای این سخن که ما ژنرال‌ هستیم و دیگران گروهبان، بماند. لقب ژنرال یا هر لقب دیگری را باید سایرین به فرد بدهند نه این که آدم خود را ژنرال بداند. عملکرد است که نشان داده با چه ژنرال‌هایی طرفیم و به ما دولتداری می‌کنند، ولی نکته‌ی جدی‌تر این است که این ژنرال‌ها برای حوالی جنگ جهانی اول مناسب بودند نه جنگ‌های معاصر و مدرن کنونی که نیاز به صبر و حوصله، تسلط به فناوری و تسلط به سلاح‌های مدرن می‌باشد.

وی در ادامه با اشاره به این که وزرای دولت در برابر آن‌ها که خود را دلواپس نامیده اند،‌ گفتند ما دلاور هستیم اظهار کرد: شاید ما دلواپس باشیم ولی به نظر، شما هم فکر می‌کنید دل آرامید بلکه با شیب ملایم دلواپسید. چرا که اگر دل آرام بودید سری به صنعت هسته‌ای می‌زدید و با برخی دانشمندان و فعالین آن صنعت صحبت می‌کردید تا متوجه می‌شدید چه میزان دل آرامید. اگر دل آرام بودید این میزان به یک معتقد توهین نمی‌کردید و سخت نمی‌گرفتید و بی انصافی نمی‌کردید. اگر دل آرام بودید این میزان با این مردم بازی سیاسی نمی‌کردید. فرق است بین کسی که دل آرام است با کسی که نقش دل آرام‌ها را بازی می‌کند.

بذرپاش همچنین به برخی دلواپسی‌ها اشاره و اظهار کرد: گفتیم نگران امتیازهای بیش از اندازه شما در مرحله‌ی اول توافق هستیم و جا دارد بخش اصلی امتیازها را بگذارید برای وقتی که آنها بخواهند بخش اصلی تحریم‌ها را بردارند. تندرو خطایمان کردید و افراطی. گفتیم نگران عایدی کم در مرحله اول هستیم که این عایدی چیزی شبیه شوخی بود، دیدید که ریالی از پول را اجازه ورود به کشور ندادند و هیچ تاثیری بر اقتصاد نگذاشت، ناراحت خطایمان کردید و بی‌منطق. گفتیم نگران از دست دادن نقش ایران در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی و کم رنگ شدن این نقش با مواضع سطح پایین شما هستیم و الان وضعیت را مشاهده می‌کنید، بی سواد خطایمان کردید و اندک. به شما هم یک پیشنهاد دارم کمی نگرانی نه تنها بد نیست بلکه توصیه هم شده است و احتمال رسیدن به نتیجه را بیشتر می‌کند.

دستگاهها افزایش قیمت 40-30 درصدی را ابلاغ می‌کنند بعد می گویند تورم نقطه به نقطه به زیر 15 درصد رسیده است.

این نماینده نزدیک در ادامه با انتقاد از مواضع فرهنگی دولت گفت: عده‌ای در این کشور اخیرا نگران چیزهای خاص شده‌اند، دیده نشدن چند شبکه‌ی غیر اخلاقی و مستجهن در شبکه‌های ماهواره‌ای و هر کسی که کوک مخالف بزند را جدید الاسلام می‌نامند بماند که مواضع این آقایان در گذشته راجع به ماهواره چه بوده که ما به چرخش هنرمندانه 180 درجه‌ای عادت کرده‌ایم، ولی کاش نگران پرداخت نشدن وام ازدواج به جوانان ایران هم باشند که مدت‌هاست پرداخت نمی‌شود. برخی در این کشور تا حرف از حجاب می‌شود بر می‌افروزند و گویا بدنشان کهیر می‌زند، انگار علاقه دارند جامعه زودتر بی‌حجاب شود و سریع فضا را دو قطبی کرده با این مردم بازی سیاسی می‌کنند فارغ از این که قاعده برکت به این رفتار مترتب نیست ولی دلیل اصلی را می‌توان در سرپوش گذاشتن بر مشکلات اقتصادی دانست وگر نه جهت رفاه حال روزه داران ساعت کار را تغییر می‌دادیم.

نماینده مردم تهران با بیان این که برخی به لحاظ سیاسی هم اشتباه می‌کنند، گفت: رقابت سیاسی را به اصول موضوعه انقلاب و اصول دینی نکشانند که بد عاقبتی در انتظار یک چنین افرادی در سنت الهی است.

اخیرا معاون اول دولت اظهار کرده بود که دولت برنامه‌ای برای کنترل قیمت‌ها ندارد،‌ بذرپاش در انتقاد به این اظهارات در ادامه نطق خود،‌ گفت: آزادسازی قیمت‌ها واژه‌ای است که اخیرا زیاد از مسئولین دولتی شنیده می‌شود. رها سازی قیمت‌ها به اسم آزاد سازی ساده‌ترین روش اداره بازار است که برخی از مسئولین دولتی در پیش گرفته‌اند و سعی می‌کنند با الفاظ زیبا این را توجیه کنند فارغ از این که در علم اقتصاد متغیرهای متعددی برای تصمیم به آزاد سازی قیمت‌ها وجود دارد و باید آنها را در نظر گرفت ولی موضوع اصلی این است که مردم بی‌گناه چه بلایی بر سرشان می‌آید و آمده است به ویژه اقشار حقوق بگیر ثابت و کارمندان عزیز و کارگران شریف، مردم در اضطرارند و معاون اول رئیس جمهور می‌گوید کنترل قیمت‌ها اصلا به این دولت نمی‌آید. مرتب آمار کاهش تورم را می‌دهیم واقعا در خیابان‌ها برویم و از مردم بپرسیم چه حسی راجع به این آمارها دارند و آیا این کاهش را احساس می‌کنند؟ خود دستگاهها افزایش قیمت 40-30 درصدی را ابلاغ می‌کنند بعد می گویند تورم نقطه به نقطه به زیر 15 درصد رسیده است. بهتر است زین پس بجای واژه نامانوس تورم بگوییم شیب ملایم. این شیب ملایم کارها می‌کند. سری به بازار خودرو، لبنیات، میوه و تره بار بزنیم تا این واژه را بهتر درک کنیم. اگر کار برای کل اقتصاد نمی‌کنیم لااقل بازار را کنترل کنیم.

شورای رقابت طبق کدام قانون به قیمت گذاری خودرو حرکت اقدام می‌کند و پوششی برای توجیه افزایش قیمت خودروها شده است؟ قیمت خودرو را 20 درصد افزایش می‌دهیم بعد می‌گوییم تورم به 14 درصد رسیده است؟

بذرپاش که به تازگی به عضویت هیات رییسه مجلس در آمده است خطاب به نمایندگان اظهار کرد: به نظرم وظیفه ما مجلسی‌ها فقط مصاحبه و نطق نیست. باید از مکانیزم‌های نظارتی‌مان بهتر استفاده کنیم و از هوچی‌گری سیاسی نهراسیم ما در مقابل مثلث مسئولیم و به قانون اساسی سوگند یاد کردیم که تا آخرین روز مسئولیت به وظیفه خود عمل کنیم ما در خیر و شر وظیفه سنگین‌تر می‌داریم. شورای رقابت طبق کدام قانون به قیمت گذاری خودرو حرکت اقدام می‌کند و پوششی برای توجیه افزایش قیمت خودروها شده است؟ قیمت خودرو را 20 درصد افزایش می‌دهیم بعد می‌گوییم تورم به 14 درصد رسیده است؟ این گونه افزایش‌ها هیچ توجیهی ندارد.

وی با بیان این که با یک رها شدگی در حوزه‌ی اقتصاد مواجهیم، افزود: افزایش قیمت‌ها، رکود، افزایش حجم نقدینگی، تعطیلی مسائل مربوطه به پیگیری قاچاق کالا. اصولا در این دولت علاقه به تعطیلی زیاد یافت می‌شود باید فکر جدی اندیشیده شود وگرنه کشور متضرر خواهد شد.

بذرپاش در ادامه،‌ به شمارش آنچه که آن را «اقدامات غیر قانونی» خواند پرداخت و گفت: اخیرا چیزهایی را شاهد هستیم که اگر هر کدام از آنها در گذشته انجام می‌شد فریاد وامسلما سر داده می‌شد. پرداخت حقوق و مزایا به برخی از کارمندان خلاف مصوبه بودجه، تصدی همزمان معاون برنامه ریزی رئیس جمهور در معاونت نیروی انسانی که ماه‌هاست این تصدی خلاف قانون است که در حوزه‌ی نیروی انسانی شاهد در هم ریختگی زیادی از قبیل وضعیت قراردادها و اخراجی طرفیم. عزل روسای فدراسیون‌های ورزشی و دخالت مستقیم دولت در عزل و نصب‌ها فدراسیون‌ها مانند فدراسیون‌ ورزش‌های رزمی. پرداخت یارانه‌های سنگین به رسانه‌های منتسب به مدیران وزارت ارشاد، افزایش قیمت بیمه شخص ثالث بدون مصوبه؛ برداشت غیر قانونی از صندوق توسعه ملی که پس از اعلام، اعلام شد به صورت تنخواه عمل شده و بازگردانده شود.

وی در پایان خطاب به نمایندگان تصریح کرد: نقش مجلس به عنوان یک قوه مستقل بیش از این است. خودتان مرتب در حوزه‌های انتخابیه حاضرید باید فکری اساسی کرد.

انتهای پیام

کد N376562

وبگردی