آفتاب
در گفت‌و گو با ایسنا

زارعی: آمریکا سهمی در سرکوب واقعی تروریست‌ها در جهان اسلام نخواهد داشت

زارعی: آمریکا سهمی در سرکوب واقعی تروریست‌ها در جهان اسلام نخواهد داشت

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: با توجه به اینکه آمریکا اقدامات تروریستی گروه‌های بعثی تکفیری را تهدیدی برای امنیت و مرزهای خود نمی‌داند اقدام جدی هم در راستای سرکوب آنها صورت نمی‌دهد.

سعدالله زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با سهم‌خواهی‌ برخی گروهها در عراق، خاطرنشان کرد: سهم‌خواهی این گروهها الزاما به این معنا نیست که چنین امری باید در عمل محقق می‌شود یا اگر محقق نشود گروه‌های سیاسی از همکاری با هم اجتناب خواهند کرد.

وی ادامه داد: وقتی فضای جدیدی در کشور ایجاد می‌شود گروه‌ها تلاش می‌کنند موقعیت‌های خود را بازتعریف کنند یا اینکه اقداماتی انجام بدهند که موقعیت‌های کنونی خود را از دست ندهند. همین فضا امروز در جامعه عراق هم حاکم است ولی همیشه آن چیزی که در جامعه مطرح می‌شود لزوما عملی نخواهد شد.

این کارشناس مسایل بین‌الملل با بیان این‌که در حال حاضر کردهای عراق تلاش می‌کنند به وضعیت بهتری در این کشور دست یابند، گفت: در راستای تلاش گروه ها و احزاب در عراق برای بهبود اوضعشان شاهد تلاش‌های رهبران اهل سنت برای حفظ وضعیت سابق خود در عراق هستیم و به طور کلی می توان گفت عمده صحبتهایی که در چارچوب سهم‌خواهی در این کشور مطرح می‌شود حاکی از همین کوش‌شها برای دستیابی به موقعیت‌های بهتر در عراق است .

زارعی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به فعالیت گروه‌های بعثی-‌ تکفیری در عراق و عملکرد غرب و آمریکا در قبال آن‌ها، تصریح کرد: قطعا آمریکا سهمی در سرکوب واقعی گروه‌های تروریستی در جهان اسلام نخواهد داشت. زیرا از نظر آن‌ها تروریسم مسأله‌ای مربوط به درون جهان اسلام است و اگر ضرری برای کسی داشته باشد آن ضرر متحمل جهان اسلام می‌شود نه غرب. بنابراین غرب هیچ گاه خود را هزینه نزاعی نمی‌کند که منافع ملی و یا مرزهای جغرافیایی آن‌ ها را تهدید نمی‌کند. بر همین اساس به نظر می رسد سیاست های آمریکایی‌ها در قبال گروههای تروریستی عراق در حد لفاظی باقی بماند و به ‌صورت جدی به پرونده امنیتی عراق وارد نشوند.

این کارشناس مسایل بین‌الملل تاکید کرد: وجود گروههای تروریستی در عراق آمریکایی‌ها را در مخمصه انداخته است . بطوری که اگر بخواهند وارد پرونده امنیتی عراق بشوند باید حتما به نفع دولت بغداد باشد و این در حالی است که در سیاست آمریکایی‌ها تقویت دولت بغداد وجود ندارد. از سوی دیگر اگر نخواهند وارد این پرونده بشوند و تنها تماشاچی وقایع داخلی این کشور باشند در نهایت عراق از کشورهای دوست خود کمک می‌گیرد و بر این بحران غلبه‌ می‌کند و در این صورت باز هم منافع آمریکا با مخاطره روبرو می‌شود چرا که رقبای منطقه‌ای آمریکا از چنین وضعیتی سود می‌برند.

زارعی در پایان در رابطه با جایگاه سرکرده گروه تکفیری- بعثی موسوم به داعش در این گروه، گفت: افراد در گروه‌هایی مانند داعش دارای موقعیت‌های ویژه‌ای نبوده و جایگاه محدودی دارند و معمولا چنین تشکل‌هایی به‌صورت خوشه‌ای سازمان‌دهی و مدیریت می‌شوند و هر سرشاخه‌ در هر منطقه حکم فرمانده‌ای مستقل را دارد و به همین دلیل حتی کشته‌شدن ابوبکر بغدادی نیز هرچند به شدت روحیه این گروه تروریستی را تضعیف می کند ولی به دلیل نوع ساختار این گروهها نمی تواند تعیین‌کننده وضعیت آینده آنها باشد.

انتهای پیام

کد N376421

وبگردی