آفتاب

"شش‌ناو" حکایتگر سفری از آتشکده تا مسجد ‌

"شش‌ناو" حکایتگر سفری از آتشکده تا مسجد ‌

پخش نوای روحبخش اذان از بلندای ‌بنای سالخورده و استوار مسجد تاریخی «شش ناو» در کنار خنکای آب قنات، تاریخی بیش از 750 ساله را برای گردشگران بازگو می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مرکزی، بنای کنونی مسجد 750 ساله‌ی «شش‌ناو» تفرش متعلق به قرن پنجم و دوران سلجوقیان است. علت انتخاب نام شش‌ناو برای این مسجد قناتی در زیر مسجد است که پس از عبور از زیر درخت چناری بزرگ و قدیمی، توسط شش عدد ناو در بیرون مسجد تقسیم شده و به محله‌های اطراف جریان پیدا می‌کند قدمت قنات به قرن سوم هجری قمری باز‌می‌گردد؛ براین اساس، این قنات عمری بیش ‌از عمر مسجد دارد.

مجموعه مسجد از یک مناره آجری بسیار قدیمی به ارتفاع حدود 20 متر و قطر سه متر، گنبد بزرگی به ارتفاع حدود 15 متر و قطر 16 متر و هم‌چنین شبستان، صحن، ایوان و چند حجره و حسینیه تشکیل شده است.

نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در تفرش در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در دوران زرتشتیان در محل کنونی این مسجد آتشکده‌ای قرار داشته که محل نیایش پیروان آیین زرتشت بوده است.

علی حیدری ادامه داد: پس از ورود اسلام به سفارش امام حسن عسگری(ع) در این محل مسجد کنونی توسط «محمد محدث» بر روی خرابه‌ها و پایه‌های آتشکده بنا شد.

وی تصریح کرد: در کنار این مسجد حمامی مربوط به دوران صفویه قرار گرفته که در حال حاضر دوران مرمت را جهت تبدیل به زورخانه البته با حفظ بافت سنتی حمام می‌گذراند و نیز قنات حدود هزار و 100 ساله‌ی همجوار این مسجد هنوز پر آب است.

نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: هم‌چنین وجود درخت چناری که بیش از هزار سال عمر دارد و نیز تکیه مربوط به دوران قاجار که هنوز پذیرای تعزیه‌دوستان است این مکان را به مجموعه‌ای تاریخی‌گردشگری تبدیل کرده است.

به گزارش ایسنا، هنوز هم همچون گذشته آب گوارای قنات با گذر از میان مسجد مسیر زیر تکیه را طی می‌کند و پس از آن با عبور از کنار درخت چنار و گذر از محله‌های سر راه به سمت باغات سرسبز تفرش رهسپار می‌شود.

انتهای پیام

کد N376405

وبگردی