آفتاب

موفقیت دانشمندان در پیشگیری از تکرار حمله قلبی بیماران با تزریق بافت چربی سینه

موفقیت دانشمندان در پیشگیری از تکرار حمله قلبی بیماران با تزریق بافت چربی سینه

پژوهش جدید محققان نشان داد، چربی حذف شده از یک بیمار حمله قلبی در زمان عمل جراحی می‌تواند برای کاهش خطر تکرار مشکل، مجددا به داخل قفسه سینه تزریق شود.

پژوهش جدید محققان نشان داد، چربی حذف شده از یک بیمار حمله قلبی در زمان عمل جراحی می‌تواند برای کاهش خطر تکرار مشکل، مجددا به داخل قفسه سینه تزریق شود.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دانشمندان تصور می‌کنند که می‌توان سلولهای بنیادی درون بافت چربی را استخراج کرده و بطور مستقیم برای کاهش حملات احتمالی آینده به درون قلب وارد کرد.

محققان دریافتند سلولهای بنیادی می‌توانند عملکرد قلب را ارتقا داده و شریان‌ها و وریدهای اصلی را استحکام بخشند.

معمولا بیشتر چربی مشاهده شده در طول عمل جراحی قلب باز، برداشته و دور انداخته می‌شود؛ اما پژوهش جدید نشان داده که می‌توان این چربی را حفظ کرده و سلولهای بنیادی مفید آن را استخراج و مجددا به قلب تزریق کرد.

دکتر گانگونگ تیان، متخصص قلب و عروق کانادایی که این یافته‌ها را در نشست انجمن قلب و عروق اروپا در بارسلونا ارائه خواهد کرد،‌ گفت: در زمان جراحی‌های قلب، معمولا بافت چربی از بیمار جدا می‌شود تا به قلب دسترسی پیدا کنیم. ما به دنبال این بودیم که بدانیم آیا این چربی میان‌سینه از سلولهای بنیادی قابل تزریق مجدد به قلب پیش از بستن قفسه سینه در جراحی، برخوردار است یا خیر.

وی افزود: ایده ما، ارتقا عملکرد قلب پس از حمله قلبی یا نارسایی قلبی بود.

محققان بافت چربی را از سینه 24 بیمار در طول عمل جراحی قلب جدا کردند.

دکتر تیان از شورای پژوهش ملی کانادا دریافت که جداسازی تعدادی از سلولهای بنیادی مفید از بافت چربی با استفاده از روشهای علمی استاندارد نسبتا ساده است.

این فرآیند در حال حاضر چندین ساعت زمان می‌برد اما دکتر تیان امیدوار است در آینده بتوان این روند را با سرعت بیشتری انجام داد تا کل آن در طول یک عمل جراحی امکان‌پذیر باشد.

این فرآیند تاکنون بر روی انسان انجام نشده اما آزمایشات محققان بر روی موشها، نتایج نویدبخشی را به همراه داشته است.

آنها سلولهای بنیادی بدست آمده از بافت چربی را در قلب 13 موش مبتلا به نارسایی قلبی تزریق کردند. پنج موش تنها یک محلول سالین بدون سلول بنیادی دریافت کردند.

پس از شش هفته، موشهایی که درمان سلول بنیادی دریافت کرده بودند، بهبودی بیشتری نسبت به موشهای گروه کنترل از خود نشان دادند.

گام بعدی محققان، افزایش دوره بهبود به بیش از شش هفته برای مشاهده امکان ارائه بهبود طولانی‌مدت توسط سلولهای بنیادی در عملکرد قلب است.

انتهای پیام

کد N376256

وبگردی