آفتاب

اقتصاد دان ترکیه: ایران در آستانه تبدیل شدن به قدرت برتر منطقه است

اقتصاد دان ترکیه: ایران در آستانه تبدیل شدن به قدرت برتر منطقه است

آنکارا - ایرنا - ˈسلیمان یاشارˈ اقتصاددان سرشناس ترکیه گفت: با اجرای برنامه های مناسب، ایران در آستانه تبدیل شدن به قدرت برتر اقتصادی منطقه خاورمیانه است.

وی روز یکشنبه در گفت و گو با روزنامه ˈطرفˈ ترکیه افزود: جامعه جهانی از خاورمیانه با بحرانهای سیاسی، جنگهای داخلی و ˈپولشویی پولˈ نام می برد، ولی ایران با اجرای روند اصلاحات اقتصادی ، همانند ستاره ای در منطقه می درخشد و با ریاست جمهوری ˈحسن روحانیˈ و ادامه این اصلاحات در آستانه یک تحول اساسی قرار گرفته است.

یاشار با اشاره به اینکه نرخ تورم ایران در یکسال از 40 درصد به 22 درصد افت کرد، گفت: تولید نفت از 700 بشکه در روز به یک میلیون و 200 هزار بشکه رسیده و ایران در مساله هسته ای در پی مصالحه جهانی است و دیدگاه جهانی نسبت به تهران به سرعت در حال تغییر است.

وی افزود: شرکتهای بزرگ همانند ˈتوتالˈ، ˈشلˈ، ˈپژوˈ، ˈدویچه باکˈ و ˈرنوˈ چشم خود را برای همکاری به ایران دوخته اند و این کشور با بزرگترین منابع نفت و گاز، خود را آماده سرمایه گذاری شرکتهای بزرگ بین المللی می کند.

اقتصاددان برجسته ترکیه در مورد وضعیت اقتصادی این کشور نیز گفت: تظاهرات مردمی گسترده سال گذشته، بحرانهای سیاسی، انتخابات محلی و ریاست جمهوری و انتخابات عمومی سال آینده موجب شده که ترکیه نتواند از تمامی ظرفیتهای موجود خود استفاده کند.

یاشار افزود: ترکیه باید در اهداف کوتاه مدت و میان مدت خود تجدید نظر کند، چرا که در شرایط فعلی امکان تحقق این اهداف وجود ندارد.

خاورم**2012**1651
کد N376186

وبگردی