آفتاب

تصویب پرداخت حقوق بازنشستگی پیش از موعد به روستاییان در مجلس/ دولت: صندوق حمایت از عشایر ورشکست می‌شود

تصویب پرداخت حقوق بازنشستگی پیش از موعد به روستاییان در مجلس/ دولت: صندوق حمایت از عشایر ورشکست می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را به تصویب رساندند که بر اساس آن عشایر و روستائیانی که در سن بازنشستگی بوده و هنوز حق بیمه پرداخت می کنند با پرداخت مابه التفاوت حق بیمه خود تا 9 سال به صورت یکجا بازنشسته شده و حقوق دریافت می کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی طرح بازنشسته کردن کسانی که در سن بازنشستگی بوده و هنوز حق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر پرداخت می نمایند در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

کمیسیون بهداشت و درمان این طرح را رد کرده بود اما نمایندگان خواستار بررسی آن در صحن علنی مجلس بودند.

دولت به دلیل بار مالی مخالف بررسی تصویب این طرح در صحن علنی مجلس بود.

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه با اعلام تذکری گفت: دولت مکلف است از محل درآمدهای عمومی، خدمات و حمایت های مالی خود را برای یکایک افراد جامعه داشته باشد.

وی خطاب به باهنر که ریاست جلسه را در غیاب لاریجانی بر عهده داشت ادامه داد: به دولت بگویید به این طرح ایراد نگیرد تا عشایر این زحمتکشان جامعه بیمه شوند.

قاضی پور اظهار داشت: در حال حاضر دولت چه به صورت شفاهی و چه با کاغذهایی که در صحن پخش کرده اعلام می کند که در صورت تصویب این طرح در سال اول صندوق حمایت از عشایر ورشکست می شود.

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت:  شما هم راضی نیستید که این صندوق ورشکسته شود باید الزامات قانونی و بار مالی این طرح تامین شود.

در ادامه محمدرضا تابش نماینده مردم یزد اقدام به جمع آوری امضا در نمایندگان برای درخواست سلب فوریت این طرح شد و با درخواست 50 نفر از نمایندگان این درخواست به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد اما وکلای ملت با 75 رای موافق، 110 رای مخالف، 14 رای ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در مجلس با درخواست سلب فوریت مخالفت کردند.

در پایان این طرح علیرغم پیشنهادات متعدد برای اصلاح و حذف برخی تبصره های آن به تصویب رسید.

براساس ماده واحده این طرح دولت مکلف است کلیه روستائیان و عشایری را که در سن بازنشستگی بوده و تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر می باشند در صورت تقاضای آنان و داشتن سابقه پرداخت حق بیمه اجتماعی و روستائیان و عشایر به مدت 9 سال، بازنشسته نموده و متناسب با آن حقوق بازنشستگی به آنان پرداخت نمایند.

بر اساس تبصره یک این طرح در صورتی که افراد مذکور کمتر از 9 سال حق بیمه پرداخت کرده باشند می توانند با پرداخت مابه التفاوت حق بیمه سنوات به صورت یکجا و کامل سهم خود و سهم دولت به قیمت روز، بازنشسته گردند.

بر ساسا تبصره 2 این طرح شرط سنی برای بیمه گذاران زیر سن بازنشستگی به حداکثر 50 سال تغییر می یابد.

همچنین بر اساس تبصره 3 این ماده واحده فرزندان و همسران بیمه شده متوفی که زیر 9 سال سابقه دارد با پرداخت مابه التفاوت حق بیمه تا 9 سال به نرخ سال جاری از مستمری و امتیازات بازنشستگی برخوردار می گردند. حقوق افراد بازنشسته از محل منابع صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر تامین خواهد شد.

این ماده واحده با 178 رای موافق، 14 رای مخالف، 8 رای ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

کد N376170

وبگردی