آفتاب
اسماعیلی:

محکومان فتنه در صورت بازگشت به کشور بازداشت می‌شوند

محکومان فتنه در صورت بازگشت به کشور بازداشت می‌شوند

رییس کل دادگستری استان تهران گفت: در گذشته 10 درصد از جمعیت زندان را زندانیان جرایم غیرعمد به خود اختصاص می‌دادند که امروزه این رقم به 3 درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامحسین اسماعیلی در حاشیه مراسم بیست و ششمین جشن گلریزان که شب گذشته برگزار شد، درباره رسیدگی به پرونده متهمان فتنه که در خارج از کشور بسر می‌برند، گفت: سخنگوی قوه قضاییه توضیحات لازم را در این زمینه ارایه داده‌اند. تعدادی از این افراد به صورت غیابی محاکمه شده و تعدادی دیگر که به کشور بازگشته‌ و بازداشت شده‌اند به صورت حضوری به پرونده آنان رسیدگی می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه افرادی که در این پرونده محکوم می شوند، آیا در صورت بازگشت به ایران بازداشت خواهند شد، گفت: کسانی که محکوم می‌شوند قطعا بازداشت خواهند شد و در صورت بازگشت به ایران حکم قضایی در موردشان اجرا می شود؛ البته چون احکام آنها غیابی است حق واخواهی دارند و می توانند در مرحله واخواهی دفاعیات خود را ارایه دهند.

اسماعیلی درباره برگزاری بیست و ششمین همایش جشن گلریزان خاطرنشان کرد: برگزاری جشن‌های گلریزان در تهران و اقصی نقاط کشور جهت آزادی زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری است.

رییس کل دادگستری استان تهران یادآور شد: در سال‌های گذشته بیش از 10 درصد زندانیان سراسر کشور را زندانیان جرایم غیرعمد تشکیل می‌دادند که خوشبختانه با اصلاحاتی که در قوانین به عمل آمد و با اصلاح رویه‌ای که همکاران قضایی ما اتخاذ کردند و با کمک های خیرین و با محوریت ستاد دیه، این عدد به 3 درصد رسیده است.

اسماعیلی ابراز عقیده کرد که همین تعداد 3 درصد از زندانیان جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری هم نباید داخل زندان باشند و امید است که با همت جهادی و اقدام بلند خیرخواهانه شرایط آزادی این زندانیان فراهم شود.

وی با برشمردن انواع زندانیان جرایم غیرعمد، اظهار کرد: این زندانیان در وهله اول شامل زندانیان تصادفات (کسانی که در حوادث رانندگی گرفتار شده و به زندان افتاده‌اند)، کسانی که در حوادث کارگاهی در محل کار و کارگاه‌های ساختمانی دچار حادثه شده و کارفرمای آنها محکوم به پرداخت دیه کارگران شده، می شود.

اسماعیلی افزود: بعضی از این زندانیان مربوط به حوادث شبه عمد دیگری است که در مقررات جرم تلقی می‌شود مانند ماموری که در حین انجام وظیفه بوده و قصد کشتن کسی را نداشته ولی تیری شلیک کرده و باعث شده که فردی در اثر اصابت گلوله جان خودش را از دست بدهد.

رییس کل دادگستری استان تهران درباره محکومان مالی اظهار کرد: برخی از زندانیان مربوط به محکومان مالی به دلیل مهریه، برخی از آنها بابت اجاره بهای منزل و اقساط وام های بانکی و بدهی های گوناگونی که در مسیر زندگی داشته‌اند و نتوانسته‌اند بدهی خودشان را در موعد مقرر بپردازند راهی زندان شده‌اند.

انتهای پیام

کد N376046

وبگردی