آفتاب
یک کارشناس مذهبی:

سوءظن و بدگمانی آفت ویرانگر زندگی است

سوءظن و بدگمانی آفت ویرانگر زندگی است

یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه سوءظن، همچون طوفان تکان‌دهنده‌‏ای، ستون‏‌های استوار یک زندگی را متزلزل می‏‌سازد، گفت: این صفت رذیله گاه تا جایی پیش می‏‌رود که امنیت افراد خانواده را در افکار یکدیگر از بین می‏‌برد.

یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه سوءظن، همچون طوفان تکان‌دهنده‌‏ای، ستون‏‌های استوار یک زندگی را متزلزل می‏‌سازد، گفت: این صفت رذیله گاه تا جایی پیش می‏‌رود که امنیت افراد خانواده را در افکار یکدیگر از بین می‏‌برد.

حجت‌الاسلام علی اسماعیلیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، در رابطه با آثار مخرب سوءظن در خانواده‌ها بیان کرد: از جمله آفت‏‌های ویران‌گر زندگی، سوءظن و بدگمانی افراد خانواده نسبت به یکدیگر است. شرط داشتن یک زندگی ایده‌‏آل و موفق، مصونیت در برابر گمان‏‌های بد است.

وی ادامه داد: سوءظن، همچون طوفان تکان‌دهنده‌‏ای، ستون‏‌های استوار یک زندگی را متزلزل می‏‌سازد. این صفت رذیله که نوعی بیماری روحی تلقی می‏‌شود، گاه تا جایی پیش می‏‌رود که امنیت افراد خانواده را در افکار یکدیگر از بین می‏‌برد؛ به گونه‏‌ای که اگر با منطق صحیح و بینش درست حل نشود، افراد را تا عمق ضلالت و پستی پیش خواهد برد.

اسماعیلیان بیان کرد: دو نوع سوء‌ظن داریم سوء‌ظن قلب و سوء‌ظن به زبان که در سوء‌ظن قلبی فرد نسبت به کسی گمان بد و سوءظن دارد که اگر به مرحله عمل برسد گناه محسوب می‌شود.

وی انتخاب غلط سبک زندگی را عاملی در ایجاد سوءظن نسبت به دیگران، اضطراب، استرس و دلهره دانست و اضافه کرد: اگر گمان بد نسبت به دیگران در یک فرد تشدید شود یک نوع بیماری است و فرد باید به روانشناس مراجعه کند.

اسماعیلیان سوءظن در خانواده را شامل سه دسته سوءظن بین زن و شوهر، سوءظن فرزندان نسبت به والدین و سوءظن والدین نسبت به فرزندان بیان کرد و گفت: بسیاری از سوءظن‌ها و بدگمانی‎های بین خانواده به‌ویژه زن و شوهر از اثرات مخرب ماهواره است؛ لذا خانواده‌ها باید در استفاده از ماهواره نهایت دقت را داشته باشد تا ماهواره کانون گرم خانواده آن‌ها را تبدیل به سردی نکند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به این‌که بسیاری از طلاق‌ها در کشور ناشی از همین سوءظن و بدگمانی زوجین نسبت به هم است، گفت: همچنین بسیاری از قتل‌هایی که در خانواده‌ها به‌ وقوع می‌پیوند ناشی از همین سوءظن و بدگمانی است.

وی با بیان این‌که ماهواره می‌خواهد عشق‌های مثلثی را میان مردم ترویج کند، افزود: در اکثر فیلم‌ها و سریال‌هایی که از ماهواره پخش می‌شود زن و شوهر در حالی‌که با هم زندگی می‌کنند هر کدام یک عشق و رابطه با فرد دیگر نیز دارند و این ترویج همان عشق مثلثی و سه ضلعی است.

اسماعیلیان ادامه داد: با توجه به آثار مخرب ماهواره بر خانواده‌ها و این‌که برخوردهای سلبی و چکشی در این قضیه جوابگو نیست؛ لذا ضرورت دارد آگاهی لازم به خانواده‌ها در زمینه استفاده درست از ماهواره داده شود.

وی گفت: امروز بسیاری از خانواده‌ها خودشان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که ماهواره آسیب‌های مخرب فراوانی برای کانون گرم خانوادگی آن‌ها دارد؛ لذا تمایل چندانی به استفاده از آن ندارند.

اسماعیلیان ترویج انواع مُدها و پوشش‌های نامناسب را از دیگر آثار مخرب استفاده از ماهواره دانست و اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و طراحان مُد و لباس در این قضیه ورود پیدا کرده‌اند تا ذائقه مردم را به سمت پوشش‌های مناسب اسلامی و ایرانی سوق دهند.

خبرنگار:

انتهای پیام

کد N375954

وبگردی