آفتاب

معناهای مشترک زندگی ما، تولد زندان و شگردهای نویسندگی به زبان ساده

معناهای مشترک زندگی ما، تولد زندان و شگردهای نویسندگی به زبان ساده

چاپ دوم «معنا، فرهنگ و زندگی اجتماعی»، چاپ دوازدهم «مراقبت و تنبیه» نوشته میشل فوکو و چاپ سوم «چیستی هنر» نوشته نایچل واریرتن از سوی نشر نی روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، «معنا، فرهنگ و زندگی اجتماعی» نوشته استیوئرت هال با ترجمه احمد گل‌محمدی روانه بازار نشر شده است. در معرفی این کتاب می خوانیم: «همهٔ ما کم‌وبیش از وجود و اهمیت «معنا» و «فرهنگ» در زندگی اجتماعی آگاهیم و درباره آن‌ها بسیار سخن می‌گوییم. ولی معمولاً تصور روشنی از ماهیت یا چیستی آن‌ها نداریم، نمی‌توانیم آن‌ها را به‌دقت تعریف کنیم و به‌خوبی نمی‌دانیم چرا چنین اهمیت فراوانی در زندگی ما دارند. در این کتاب، یکی از برجسته‌ترین اندیشمندان و نظریه‌پردازان معاصر فرهنگ می‌کوشد به پرسش از چیستی و اهمیت معنا و فرهنگ پاسخ‌های معتبر و روشن بدهد. او، که فرهنگ را چیزی جز «معناهای مشترک» نمی‌داند، با قلمی بسیار دقیق، عمیق، و در عین حال ساده، می‌گوید که معنا چیست و چگونه به‌وجود می‌آید یا به اصطلاح تولید می‌شود. او سپس به بیان اهمیت معنا می‌پردازد و می‌گوید که معنا، در قالب اسطوره و گفتمان، چه رابطه و نسبتی با قدرت دارد.»


نشر نی همچنین چاپ سوم «چیستی هنر» نوشته نایجل واربرتن را با ترجمه مهتاب کلانتری به تازگی روانه بازار نشر کرده است. به اعتقاد ناشر چیستی هنر بیش‌تر شایسته واکنشی فلسفی‌ست تا هنری. اما این به آن معنا نیست که فلسفه پاسخ ساده‌ای برای آن دارد. در واقع، یکی از دستاوردهای مطالعه فلسفه آگاهی از این نکته است که به پرسش‌هایی که به‌ظاهر بسیار ساده‌اند، نمی‌توان به‌سادگی پاسخ داد.
این کتاب برای همه کسانی که به چیستی هنر علاقه دارند مناسب است. مطالعهٔ آن مستلزم هیچ‌گونه دانش فلسفی‌ای نیست و اندک آشنایی با هنر برای درک آن کافی است. هنرمندان، هنردوستان و نیز دانشجویان فلسفه می‌توانند از خوانندگان این کتاب باشند.

بنابراین گزارش، «هنر داستان‌نویسی» نوشته دیوید لاج با ترجمه رضا رضایی نیز به تازگی از سوی این ناشر روانه کتاب فروشی ها شده است. هنر داستان‌نویسی کتابی است درباره شیوه‌ها و شگردها و جنبه‌های مختلف داستان‌نویسی به قلم دیوید لاج، یکی از بزرگ‌ترین نقادان معاصر. دیوید لاج که اکنون از چهره‌های ممتاز نقد داستان به‌شمار می‌رود در ۵۰ فصل به موضوع‌ها و مبحث‌هایی پرداخته است که در عالم داستان‌نویسی و داستان‌خوانی اهمیت بسیار دارند و هر نویسنده و خواننده‌ای باید با آن‌ها آشنایی داشته باشد. مثال‌ها و بررسی‌ها در این کتاب بر حدود دویست متن داستانی کلاسیک و مدرن مبتنی‌اند که بیشتر آن‌ها متن مرجع به‌حساب می‌آیند. درعین‌حال، خوانندهٔ غیرحرفه‌ای نیز از مطالعه کتاب حاضر لذت بسیار خواهد برد و عملاً با فوت و فن‌ها آشنا خواهد شد و پدیده‌ای به نام «رمان» را در چشم‌اندازی وسیع خواهد شناخت. این کتاب برای خوانندگان حرفه‌ای‌تر و همچنین برای نویسندگان عملاً نوعی کارگاه داستان‌نویسی و داستان‌خوانی است

 

همچنین چاپ جدید «مراقبت و تنبیه» با زیر عنوان تولد زندان نوشته میشل فوکو ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده منتشر شده است. در این کتاب فوکو دودمان شکل‌گیری کالبد و ذهن را در چارچوب نظام‌های مراقبتی و انضباطی قدرت مورد مطالعه قرار می‌دهد و مدعی است که در نهادهایی چون مدارس، زندان‌ها، بیمارستان‌ها و کارگاه‌ها تکنیک‌های انضباطی خاص به‌کار می‌رود و در چارچوب آن‌ها مقررات حاکم بر رفتار و سلوک، اقدامات مراقبتی و شیوه‌های نظارت بر آن‌ها تدوین و به معرض اجرا درمی‌آید. زندگی دانش‌آموزان، سربازان، بیماران و زندانیان در معرض مراقبت و نظارت و تهیهٔ گزارش قرار می‌گیرد و رفتار بهنجار مورد تشویق و رفتار نامطلوب با اقدامات مجازاتی مواجه می‌شود. هدف غایی مراقبت و نظارت و انضباط، بهنجارنمودن فرد و از میان‌بردن بی‌انضباطی‌های اجتماعی و روانی و سرانجام تربیت انسان‌هایی مطیع و سودآور در جامعه است.

6060

کد N375826

وبگردی