آفتاب

شفیعی:خواسته‌های خارج از ساختار، مذاکره را به بن‌بست می‌رساند

شفیعی:خواسته‌های خارج از ساختار، مذاکره را به بن‌بست می‌رساند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تئوری برد برد را مبنای نظری مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 عنوان و ابراز امیدواری کرد که توافق نهایی تا پانزده روز آینده حاصل شود.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: مبنای نظری مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 تئوری برد برد بوده؛ یعنی هر یک از طرفین باید در این مذاکرات احساس موفقیت کند.

وی افزود: احساس موفقیت و برد غرب در این بود که ایران را از فرضیه هسته‌ای شدن نظامی خارج کند و تمام تلاش هم اثبات این نکته است که چنین هدفی وجود ندارد و توانمندی هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است اما از سوی دیگر برد ایران این است که تحریم‌ها علیه کشورمان برداشته شود؛ چرا که ما معتقدیم تحریم‌ها غیرمنطقی و بی‌پایه است زیرا درباره موضوعی وضع شده که اساسا وجود خارجی ندارد.

نماینده مردم ممسنی در مجلس یادآور شد: بنابراین بنیاد مذاکره این بود که از نگاه غرب، ایران از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای مفروض غربی‌ها باز داشته شود و از نگاه ایران تحریم‌های غیرمنطقی، غیرحقوقی و غیرفنی برداشته شود و طرفین در این مسیر باید به گونه‌ای عمل کنند که این نتیجه حاصل شود.

شفیعی با بیان اینکه طرف ایرانی تاکنون توانسته در مذاکرات ثابت کند که نگرانی غرب بی‌مورد بوده است، گفت: متاسفانه غرب نمی‌خواهد این واقعیت را بپذیرد و مشکل ما هم طرف مقابل است، به ویژه اینکه اکنون اثبات شده طرف مقابل به تعهدات پایبند نیست و خواسته‌های خارج از ساختار مذاکرات دارد که این امر مذاکره را به بن‌بست می‌رساند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان تصریح کرد: تمام تلاش‌ها بر این است که با تعدیل خواسته‌ها، توافق نهایی ظرف پانزده روز آینده حاصل شود اما اگر این توافق حاصل نشود کار برای همه طرف‌ها بسیار دشوار خواهد شد.

انتهای پیام

کد N375808

وبگردی