آفتاب

چشم‌پوشی دولت سری‌لانکا از خشونت‌های مذهبی

چشم‌پوشی دولت سری‌لانکا از خشونت‌های مذهبی

دولت سری‌لانکا از بابت کوتاهی در حفاظت از اقلیت مسلمانان این کشور در مقابل اقدامات بودایی‌های افراطی که سال‌ها بدون مجازات مانده‌اند، مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، منتقدان دولت ماهیندا راجا پاکسه، رئیس‌جمهور سری‌لانکا عنوان می‌کنند که وی به روی خشونت‌های بودایی‌های افراطی در این کشور چشم خود را بسته تا از جمعیت بودایی موسوم به "سینهالزه" که هسته اصلی حامیان وی را تشکیل می‌دهند، حمایت کند.

این قوم بودایی، 75 درصد از جمعیت 20 میلیونی سری‌لانکا را تشکیل می‌دهند.

ماه گذشته میلادی بدترین خشونت‌های مذهبی میان بودایی‌ها و مسلمانان در چند دهه گذشته در سری‌لانکا رخ داد. این خشونت به تحریک یک گروه افراطی بودایی به نام "بودو بالا سنا" که در سال‌های اخیر هزاران طرفدار پیدا کرده صورت گرفت و به کشته شدن دو مسلمان و زخمی شدن ده‌ها مسلمان دیگر منجر شد.

جهان پررا، رئیس شورای صلح ملی سری‌لانکا که حامی صلح در این کشور است، گفت: ریشه کوتاهی دولت سری‌لانکا در مقابل با خشونت‌ها، سیاست‌های انتخاباتی است.

این در حالی است که جدیدترین خشونت‌های سری‌لانکا انتقاداتی بی‌سابقه و تند را نیز در داخل این کشور در پی داشته و بودایی‌های میانه رو، رسانه‌ها و حتی وزیر دادگستری دولت سری‌لانکا کوتاهی راجا پاکسه، در حمایت از مسلمانان را محکوم کرده‌اند.

همچنین چند سفارت کشورهای خارجی و مقامات سازمان ملل نیز خواهان اقدام دولت سری‌لانکا شده و آمریکا نیز در واکنش به این خشونت‌ها یک مقام گروه افراط‌گر بودایی را تحریم کرده است.

به رغم تلاش‌های دولت سری‌لانکا در روزهای اخیر برای فرونشاندن این بحران، منتقدان می‌گویند که این اقدامات چندان کارساز نبوده‌اند.

در تاریخ دوم ژوئیه نیز وزارت دفاع سری‌لانکا با گذشت سه هفته پس از خشونت‌های مذهبی یک کنفرانس خبری نامعمول ترتیب داد و طی آن تلاش کرد تا از گروه افراط گر بودایی فاصله گرفته و این مساله را که وزیر دفاع و برادر رئیس جمهور سری‌لانکا حامی این گروه هستند رد کنند.

انتهای پیام

کد N375710

وبگردی