آفتاب

عقب‌نشینی جدایی‌طلبان حامی روسیه از اسلاویانسک و کراماتورسک

عقب‌نشینی جدایی‌طلبان حامی روسیه از اسلاویانسک و کراماتورسک

براساس گزارش‌ها سربازان ارتش اوکراین امروز (شنبه) به یک پیروزی در نبرد خود با شورشیان حامی روسیه در شهر اسلاویانسک دست یافته‌ و شورشیان را مجبور به عقب نشینی از این شهر و چند منطقه دیگر در شرق اوکراین کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این در حالی است که گزارش شده شورشیان جدایی‌طلب از شهر کراماتوریک نیز عقب نشینی کرده‌اند.

یک خبرنگار خبرگزاری رویترز گزارش داد کاروانی متشکل از حدود 20 خودروی ترابری نظامی و اتوبوس که مملو از شورشیان مسلح بودند از شهر کراماتورسک عقب نشینی کرده‌اند.

آنها پس از آنکه چندی پیش از شهر اسلاویانسک عقب‌نشینی کرده بودند به شهر کراماتورسک فرار کردند.

آرسن آواکف، وزیر کشور اوکراین اظهار داشت: به دنبال آتش بی‌وقفه‌ای که نیروهای اوکراینی علیه شهر اسلاویانسک به کار بردند تعداد زیادی از جدایی‌طلبان از این شهر فرار کردند.

آواکف در بیانیه‌ای که در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد گفت: تعداد قابل توجهی از شبه‌نظامیان اسلاویانسک را ترک کردند و در طول مسیر گروه‌های رزمی ما آن‌ها را دنبال می‌کنند. آنها متحمل خسارت شده و در حال تسلیم هستند.

یک منبع خبری نزدیک به شورشیان به خبرگزاری رویترز گفت که شورشیان به شدت با کمبود نیرو روبرو هستند و هر یک نفر از آن‌ها با 50 نیروی دشمن طرف است.

وی تاکید کرد: نیروهای اوکراینی تعداد سربازان بیشتر و ادوات نظامی قدرتمندتری دارند.

آلکساندر بورودای، رهبر جمهوری خلق دونتسک وابسته به شورشیان، بنا به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه در واکنش به خبر تصرف مجدد شهر اسلاویانسک توسط ارتش اوکراین اظهار داشته است: نیروهای اوکراینی دست به یک حمله وسیع زده‌اند و با توجه به برتری عددی نیروهای دشمن، نیروهای مسلح جمهوری خلق دونتسک مجبور به ترک مواضع قبلی خود در بخش شمالی جبهه هستند.

همچنین پترو پروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین پس از استماع گزارشی از سوی رئیس جدید ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در خصوص تحولات شرق این کشور، دستور داده است تا در شهر اسلاویانسک پرچم اوکراین بر فراز ساختمان‌های دولتی به احتزاز درآید و چندی پس از صدور این دستور، پرچم اوکراین به جای پرچم‌های روسی که توسط شورشیان در ماه آوریل در این شهر کار گذاشته شده بود به احتزاز درآمد.

شهر اسلاویانسک یکی از بزرگترین کانون‌های درگیری میان شبه‌نظامیان حامی روسیه و نیروهای دولتی در شرق اوکراین بوده است و بازپس گیری‌ آن یکی از بزرگترین پیروزی‌های نظامیان دولتی کی‌یف در درگیری سه ماهه خود در مناطق شرقی محسوب می‌شود.

این درگیری‌ها تاکنون جان بیش از 200 سرباز اوکراینی را گرفته و علاوه بر آن صدها غیرنظامی و شورشی را نیز کشته است.

وب‌سایت متعلق به پوروشنکو گفت: جدایی‌طلبان در حالی که تلاش داشتند تا به خطوط نیروهای دولتی رخنه کنند تحت آتش خمپاره قرار گرفتند.

این بیانیه عنوان کرد جدایی‌طلبان یک تانک و دیگر خودروهای زرهی را نیز از دست داده‌اند.

وب‌سایت پوروشنکو تاکید کرد: رئیس جمهور اوکراین دستور داده است تا پرچم دولتی بر فراز دفاتر شورای شهر اسلاویانسک برافراشته شود.

این وب‌سایت گفت: اکنون گارد ملی و واحد اطلاعاتی نیروهای مسلح اوکراین در اسلاویانسک مشغول به کار شده‌اند.

براساس گزارش‌ها پیش از این برخی از شورشیان از اسلاویانسک به کراماتورسک فرار کردند، اما امروز (شنبه) تعداد زیادی از آن‌ها ظاهرا از ترس حملات هوایی جنگنده‌های اوکراینی که بر فراز کراماتورسک پرواز می‌کردند از این شهر فرار کرده‌اند.

مردم این شهر می‌گویند شورشیان در ساعت چهار صبح امروز به وقت محلی شروع به عقب نشینی از این شهر کرده و 100 تن از آن‌ها این شهر را ترک کرده‌اند.

روز جمعه ایگور استرلکف، فرمانده نظامیان شورشی در شهر اسلاویانسک، در یک وب‌سایت هشدار داد که اسلاویانسک زودتر از دیگر نقاط اوکراین سقوط خواهد کرد و خواهان دریافت کمک از روسیه شد.

وی گفته بود که بدون کمک مسکو، این منطقه که شورشیان نام "روسیه جدید" را به آن داده‌اند به دست نیروهای کی‌یف خواهد افتاد.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، آندری پورجین، معاون نخست‌وزیر جمهوری خلق دونتسک گفت: مقاومت ما هنوز در هم شکسته نشده است.

وی در واکنش به تحولات اسلاویانسک گفت: چرا شبه‌نظامیان، اسلاویانسک را ترک کردند؟ باید پرسید که اگر شما با خمپاره و توپخانه و از هوا بمباران شوید و تنها سه تانک و مسلسل داشته باشید چه کاری انجام می‌دهید؟

وی تاکید کرد: نیروهای امنیتی اوکراین در حقیقت تلاش کردند تا اسلاویانسک را با خاک یکسان کنند.

وی خاطرنشان ساخت: عقب نشینی شبه‌نظامیان از اسلاویانسک اقدامی محسوس با هدف جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان و حفظ جان هسته مرکزی شبه‌نظامیان اسلاویانسک بود.

انتهای پیام

کد N375581

وبگردی