آفتاب

گزارش رویترز از عقد قرارداد جدید هسته‌ای ایران و روسیه

گزارش رویترز از عقد قرارداد جدید هسته‌ای ایران و روسیه

خبرگزاری رویترز با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اخیر بین ایران و روسیه نوشت: ایران و روسیه قرارداد جدید هسته‌ای امضا خواهند کرد و طبق آن روسیه ملزم خواهد بود دو راکتور 1000 مگاواتی را در ایران نصب و راه‌اندازی کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از رویترز؛‌ روسیه یکی از 6 کشوری است که با ایران در حال مذاکره بوده و خواستار رسیدن به یک توافق جامع و بلندمدت در مساله هسته‌ای ایران است که مقامات ایرانی معتقدند کاملا صلح‌آمیز بوده ولی غرب هم‌چنان از توانایی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای ابراز نگرانی می‌کند.

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی در سفری که به مسکو خواهد داشت، در پی عقد قرارداد با روسیه مبنی بر نصب و ساخت دو راکتور در ایران است که از اوایل سال آینده آغاز خواهد شد.

ایران همواره غنی‌سازی اورانیوم را حق مسلم خود دانسته و روسیه در ساخت و نصب راکتورهای جدید به ایران در این راستا کمک می‌کند.

روسیه هم‌چنین تامین‌کننده سوخت غنی‌شده برای نیروگاه بوشهر در ایران بوده و ممکن است در آینده نزدیک سوخت نیروگاه‌های دیگر ایران را هم تامین کند.

آمریکا و کشورهای 1+5 خواستار پایین آوردن درصد غنی‌سازی در ایران هستند که به آن‌ها اطمینان دهد ایران توانایی ساخت سریع سلاح اتمی را ندارد؛ این درحالی‌ است که ایران هرگونه تلاش برای ساخت سلاح اتمی را رد کرده است.

بهروز کمالوند، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، اعلام کرد:‌ راکتورهای 1000 مگاواتی در نیروگاه هسته‌ای بوشهر نصب خواهد شد.

وی افزود: پس از سفر صالحی به مسکو، کلنگ‌زنی محل راکتورها از اواخر امسال آغاز خواهد شد.

به گفته رویترز، نگرانی غرب از احتمال استفاده از سوخت غنی شده در جهت ساخت سلاح هسته‌ای پس از تصمیم ایران مبنی بر برگرداندن سوخت مورد نیاز به روسیه، فروکش کرده است.

انتهای پیام

کد N375575

وبگردی