آفتاب
مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

رسیدن به توافق در مذاکرات دور از دسترس نیست

رسیدن به توافق در مذاکرات دور از دسترس نیست

شروع نگارش متن توافق به شکل رسمی و جدی‌تر از وین5 در وین6 و نشست دوجانبه معاونین وزرای امور خارجه ایران و آمریکا نشان می‌دهد هر دو طرف فهمیده‌اند که باید به یک توافق جامع بیاندیشند و پرانتزهای موجود در متن را که بیانگر اختلافات میان طرفین است از میان برد./حضور برنز و جک سالیوان یک پیام آشکار مبنی بر جدی بودن آمریکا در رسیدن به تفاهم است./درک غرب از واقعیت های سیاسی موجود در ایران نسبت به گذشته بسیار بیشتر است ولی کامل نیست.


                           

یک کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید کرد: رسیدن به توافق در مذاکرات دور از دسترس نیست و بافت مذاکرات و واقعیت‌های سیاسی موجود در آن، رسیدن به توافق را به هر دو طرف دیکته کرده است.





سیدمهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص مذاکرات وین6 گفت:سیگنال‌های برخواسته از مذاکرات نشاندهنده این است که رسیدن به تفاهم از خرداندیشی نشات می‌گیرد و نفس رسیدن به تفاهم بیانگر موفقیت طرفین و سامان بخشیدن به راهکارهای الگومند برای حل بحران‌های بین‌المللی است.





وی با تاکید بر اینکه رسیدن به تفاهم در مذاکرات برای ایران ضروری و برای غرب لازم است، اظهار داشت: وین6 تاثیر این پیشران‌ها را به خوبی نشان می‌دهد و ضرورت رسیدن به تفاهم را هم برای ایران و هم برای 1+5 بالاخص آمریکا آشکار می‌سازد.





این استاد دانشگاه با اشاره به نگارش متن توافق جامع نهایی تصریح کرد: شروع نگارش متن توافق به شکل رسمی و جدی‌تر از وین5 در وین6 و نشست دوجانبه معاونین وزرای امور خارجه ایران و آمریکا نشان می‌دهد هر دو طرف فهمیده‌اند که باید به یک توافق جامع بیاندیشند و پرانتزهای موجود در متن را که بیانگر اختلافات میان طرفین است از میان برد.





این کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص حضور ویلیام برنز در مذاکرات وین6 خاطرنشان کرد: برنز یک دیپلمات کهنه‌کار و دارای یک کد معنادار در ساختار سیاست خارجی آمریکاست. حضور برنز و جک سالیوان یک پیام آشکار مبنی بر جدی بودن آمریکا در رسیدن به تفاهم است.





مطهرنیا با بیان اینکه به نتیجه نرسیدن مذاکرات می‌تواند تهدیدی برای حاضران در مذاکرات باشد، ابراز داشت: اگر مذاکرات به نتیجه دیپلماتیکی نرسد، روزهای سختی برای طرفین مذاکره بالاخص ایران و آمریکا پیش خواهد آمد، به طوری که بازی برد – برد را به بازی باخت – باخت می‌رساند.





وی درباره میزان اختلافات و وجود پرانتزها در متن توافق بیان کرد: پرانتزها مشکل نیستند و باید به آنها به عنوان مسئله نگاه کرد و برخورد گفتمانی ما باید بر اساس نگرش مسئله‌محورانه پیش رود. بازی برد – برد به دنبال خط اعتدال می‌گردد و ایران و آمریکا باید خط اعتدال را پیدا کرده و براساس آن به تفاهم برسند.





این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی در خصوص وجود واقع‌بینی در طرف غربی یادآور شد: 1+5 واقعیت‌ها را از دریچه نگرشی خود نگاه می‌کند و ایران نیز واقعیت را براساس دریچه نگرشی خود می‌نگرد. تفاهم زمانی به دست می‌آید که هر دو طرف، واقعیت‌ها را براساس یک نقطه تفاهم ادراک کرده و از آن نقطه مناسب و متناسب با وزن خویش امتیازهای خود را از میز مذاکره بگیرند.





مطهرنیا با بیان اینکه عرصه دیپلماسی، عرصه عقلانیت است و نه لج‌بازی، تاکید کرد: کنشگران فعال در حوزه دیپلماسی ما بسیار عقلایی به موضوع نگاه می‌کنند. دولت یازدهم با پیشتوانه حرکت دیپلماتیک روحانی و ظرایف دیپلماتی به نام ظریف به میدان مذاکره رفته است. تیم مذاکره‌کننده، نه تیم دولت بلکه تیم برخواسته از اراده حکومتی است و تلاش می‌کند تا قدرتمندانه عقلانیت‌های سیاسی را ببیند اما نگران درک درست غرب از واقعیت‌های سیاسی موجود در ایران است.





این استاد دانشگاه در خصوص میزان درک غرب از واقعیت‌های سیاسی موجود در ایران یادآور شد: درک غرب از واقعیت های سیاسی موجود در ایران نسبت به گذشته بسیار بیشتر است ولی کامل نیست.





وی ادامه داد: غرب می‌داند که ایران در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام، کشوری دمکرات‌تر، پیشروتر و دارای غلظت بیشتری از عقلانیت سیاسی است ولی درنیافته که ایرانیان اصولا به قلدری حساس هستند و باید با ایران با زبان احترام سخن گفت که در این صورت، مسائل زودتر حل می‌شود.





این کارشناس مسائل بین‌المللی در پایان رسیدن به توافق را دور از دسترس ندانست و تاکید کرد: بافت مذاکرات و واقعیت‌های سیاسی موجود در آن، رسیدن به توافق را به هر دو طرف دیکته کرده است.




                       
کد N375283

وبگردی