آفتاب

دیده‌بان حقوق بشر ممنوعیت نقاب در فرانسه را محکوم کرد

دیده‌بان حقوق بشر ممنوعیت نقاب در فرانسه را محکوم کرد

دیده‌بان حقوق بشر طی بیانیه‌ای رای دادگاه اروپایی حقوق بشر مبنی بر ممنوعیت پوشش نقاب در فرانسه را محکوم کرد و آن را نقض حقوق زنان مسلمان دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: ممنوعیت پوشش نقاب در فرانسه خلاف حقوق زنان مبنی بر آزادی انتشار عقاید مذهبی و تعیین نوع پوشش است.

پژوهشگر حوزه اروپای غربی در دیده‌بان حقوق بشر گفت:‌ تایید ممنوعیت کورکورانه پوشش نقاب در اماکن عمومی فرانسه، از سوی دادگاه اروپایی حقوق بشر بسیار ناامیدکننده است.

وی ادامه داد: چنین ممنوعیت‌هایی حقوق زنان را که آزادند خود پوشش نقاب یا هر چیز مشابه دیگری را انتخاب کنند تضعیف می‌کند.

دیده‌بان حقوق بشر از زمان اعلام ممنوعیت پوشش نقاب در فرانسه در سال 2010 تاکنون بارها اعلام کرده است که این کار نقض حق آزادی مذهب است و موجب تبعیض علیه زنان مسلمان می‌شود.

چنین ممنوعیت‌هایی قرار است در کشورهای دیگری چون بلژیک و اسپانیا نیز اعمال شود.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر دیوان اروپایی حقوق بشر پیش از این احکام مشابهی را در خصوص ممنوعیت پوشش روسری و مقنعه در اماکن آموزشی ترکیه و سوئیس صادر کرده است.

این دادگاه در خصوص پرونده ممنوعیت پوشش نقاب در فرانسه اعلام کرد که با دلایل دولت فرانسه مبنی بر این که پوشش نقاب موجب عدم حفظ برابری امنیتی میان زنان و مردان می‌شود مخالف است و با این دلیل دولت فرانسه که نقاب از تعامل میان افراد جلوگیری می‌کند موافق می‌باشد.

فرانسه در اکتبر سال 2010 در پی افزایش مباحث سکولاریسم در میان عموم مردم قانون منع پوشش نقاب را در اماکن عمومی اعلام کرد که فرد متخلف را تا سقف 210 دلار آمریکا جریمه می‌کنند و حتی ممکن است این فرد به یک تا دو سال زندان محکوم شود.

این در حالیست که بر اساس کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و کنوانسیون بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی فرانسه موظف است از آزادی مذهب و عقیده و استقلال فردی محافظت کند. از این رو دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد ممنوعیت پوشش نقاب در فرانسه خلاف تعهدات بین‌المللی این کشور است.

این سازمان در پایان از دولت فرانسه خواست تا جرم برشمردن اقدام زنان مسلمان که می‌خواهند صورت خود را در فضاهای عمومی بپوشانند پایان دهند چون زنان در فرانسه و هر جای دیگری آزادند تا پوشش خود را همانگونه که می‌خواهند انتخاب کنند.

انتهای پیام

کد N375172

وبگردی