آفتاب

مخالفت احسان اوغلو با تغییر سیستم حکومتی ترکیه 

مخالفت احسان اوغلو با تغییر سیستم حکومتی ترکیه 

جدی ترین رقیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ماه آگوست ترکیه، در اولین نطق تلویزیونی خود به صراحت با تغییر سیستم حکومتی این کشور مخالفت کرد. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از حریت، "اکمل الدین احسان اوغلو" در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان ترک، به صراحت با برنامه های "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه، برای تغییر سیستم حکومتی در این کشور و تبدیل آن به ریاست جمهوری مخالفت کرد. 

"رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه، از مدت ها قبل برای پست ریاست جمهوری برنامه ریزی کرده است. وی حتی در نظر دارد با استفاده از قدرت حزب تحت امر خود یعنی حزب حاکم عدالت و توسعه مقدمات تغییر سیستم حکومتی در ترکیه را نیز ایجاد کرده و سیستم ریاست جمهوری را جایگزین نظام پارلمانی و نخست وزیری کند.

اما این رویکرد اردوغان مخالفان زیادی در داخل ترکیه دارد به طوریکه احزاب مخالف دولت معتقدند این اقدام حزب عدالت و توسعه، ترکیه را به سمت دیکتاتوری سوق می دهد. در همین رابطه "اکمل الدین احسان اوغلو" جدی ترین رقیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ماه آگوست، در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان ترک، به صراحت با این تغییر و تحولات مخالفت کرده و آن را به زیان مصالح ترکیه دانست.

احسان اوغلو که نامزد مشترک حزب جمهوری خواه خلق و حزب جنبش ملی محسوب می شود در این مصاحبه گفت : به اعتقاد من سیستم پارلمانی برای ترکیه مناسب تر از سیستم ریاست جمهوری است و اگر ما قصد تغییر این وضعیت را داشته باشیم ضربه خواهیم خورد.

در حال حاضر گروه های اپوزیسیون ترکیه، احسان اوغلو را بهترین گزینه برای مقابله با اردوغان می دانند. آنها امیدوارند با کمک وی که به 5 زبان مسلط بوده و شخصیتی میانه رو دارد بتوانند آرای مخالفان اردوغان را که طی سال های اخیر و با توجه به سیاست های مقتدرانه وی افزایش یافته اند، از آن خود کنند.

کد N375008

وبگردی