آفتاب

کلینتون: اسنودن باید در آمریکا حق دفاع قانونی داشته باشد

کلینتون: اسنودن باید در آمریکا حق دفاع قانونی داشته باشد

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا گفت: کارمند سابق و افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا اگر به واشنگتن برگردد باید حق دفاع قانونی و علنی از تصمیم خود برای افشای این اسناد محرمانه را داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هیلاری کلینتون،‌ وزیر امور خارجه پیشین و نامزد احتمالی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا در مصاحبه‌ با روزنامه گاردین درباره احتمال بازگشت ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق و افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا به واشنگتن گفت: در هر صورت اسنودن حق دفاع از خود را دارد. تصمیم درباره اینکه به آمریکا بازگردد یا خیر به خودش مربوط است.

وی افزود: اسنودن قطعا می‌تواند تحت حمایت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مسکو مانده و اگر بخواهد در آنجا زندگی کند. اما اگر او درباره شرکت در این مناقشه جدی است، پس باید از فرصت بازگشت به آمریکا استفاده و در این مناقشه شرکت کند. اما این دیگر تصمیم اسنودن است.

اسنودن در ژوئن 2013 میلادی اطلاعات و مدارک بسیاری را درباره اقدامات جاسوسی و نظارتی آمریکا از شهروندان آمریکا و رهبران خارجی را افشا کرده و باعث ناآرامی‌های داخلی و خارجی شد. پس از آنکه آمریکا پاسپورت اسنودن را باطل کرد، وی از کشورش فرار کرد و به فرودگاه بین‌المللی روسیه رفت و یک ماه را در قسمت ترانزیت آنجا سپری کرد. پس از آن در اول اوت سال 2013 میلادی، روسیه به اسنودن به مدت یک سال پناهندگی سیاسی اعطا کرد.

آمریکا اسنودن را به دزدی، صحبت غیرقانونی درباره اطلاعات دفاعی و ارائه عمدی اسناد محرمانه به یک فرد غیرمجاز متهم کرده است. هر یک از این سه اتهام حداکثر مدت حبس 10 ساله را به همراه دارد.

انتهای پیام

کد N374901

وبگردی