آفتاب

اخبار ضد و نقیض از تخلیه اسلاویانسک توسط جدایی طلبان

اخبار ضد و نقیض از تخلیه اسلاویانسک توسط جدایی طلبان

تهران- ایرنا- جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین گزارش های مبنی بر عقب نشینی از اسلاویانسک به عنوان مقر اصلی فعالیت خود را رد کردند.

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی ˈبی بی سیˈ، وزیر کشور اوکراین امروز اعلام کرد شمار قابل توجهی از جدایی طلبان اسلاویانسک را ترک کرده اند، در حالی که جدایی طلبان مستقر در این شهر گزارش وی را رد کرده اند.

ˈآرسن آواکوفˈ وزیر کشور اوکراین در صفحه فیس بوک خود نوشت که شمار قابل توجهی از جدایی طلبان اسلاویانسک را ترک کرده اند اما تعدادی از دیگر جنگجویان هنوز در این شهر هستند. وی افزوده بود که گزارش های امنیتی نشان می دهد فرماندهی نظامی جمهوری خودخوانده ˈدونتسکˈ در میان کسانی است که شهر را ترک کرده اند اما این امر هنوز تایید نشده است.

به گفته وزیر کشور اوکراین، ˈگیورکینˈ با نام حقیقی ایگور استریلکوف رهبر جدایی طلبان به همراه تعداد زیادی از نیروهای خود شهر اسلاویانسک را ترک کرده است. نیروهای امنیتی اوکراین مدعی هستند گیورکین یک سرهنگ نیروی اطلاعاتی روسیه است.

این گزارش می افزاید: گیورکین شب گذشته از مسکو درخواست کمک و خاطر کرده بود که بدون کمک روسیه اسلاویانسک به زودی به دست نیروهای اوکراین خواهد افتاد.

با وجود این، یک سخنگوی جمهوری خودخوانده دونتسک گفت جدایی طلبان این شهر را ترک نکرده اند.ˈآلکسی دمیتروشکوفسکیˈ، سخنگوی ارتش اوکراین نیز گفت که این شهر هنوز در دست جدایی طلبان است.

در همین حال رسانه های اوکراین و روسیه نیز اخبار متناقضی در مورد تخلیه شهر اسلاویانسک توسط جدایی طلبان منتشر کرده اند. یک رسانه اوکراینی نوشت ارتش این کشور با کاروانی نظامی روبرو شده است که قصد داشته محاصره اسلاویانسک را بشکند و به سوی شهرˈکراماتورسکˈ حرکت می کرده است. ارتش به سوی این کاروان خمپاره شلیک و آن را تخریب کرده است.

اما خبرگزاری اینترفاکس روسیه گزارش داد نیروهای اوکراینی مقرهای جمهوری خودخوانده دونتسک را در شهر ˈآرتمیوسکˈ تخریب کرده اند.

بر اساس این گزارش، نیروهای اوکراینی بعداز آتش بس ده روزه عملیات علیه جدایی طلبان در شرق اوکراین را از روز سه شنبه گذشته (10 تیر/ اول ژوئیه) از سر گرفتند.

درگیری ها در شرق اوکراین در حالی ادامه دارد که اقدامات دیپلماتیک برای پایان دادن به این بحران تشدید شده است. گفت و گوهای چهار جانبه و تلفنی سران فرانسه و آلمان با مقامات اوکراین و روسیه روزهای یکشنبه و دوشنبه گذشته (8 و9 تیر/ 29 و30 ژوئن) به دیدار وزرای امور خارجه چهار کشور در برلین روز چهارشنبه گذشته (11تیر/2 ژوئیه) منجر شد.

بحران اوکراین که از ماه نوامبر(آذر) سال گذشته میلادی به دلیل امتناع ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنارشده این کشور از امضای توافق تجاری با اتحادیه اروپا آغاز شد و ابعاد دشواری یافت، از ماه اوریل (فروردین/ اردیبهشت) به این سو تاکنون 250 کشته از میان غیرنظامیان برجای گذاشته است. افزون بر این 200 سرباز ارتش اوکراین کشته و 619 تن زخمی شده اند. دست کم 800 تن از جدایی طلبان نیز در این درگیری ها جان باخته اند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است دست کم 110 هزار نفر از اتباع اوکراین از ابتدای سال جاری میلادی این کشور را به مقصد روسیه ترک کرده اند. حدود 54 هزار و 400 نفر نیز در داخل کشور آواره شده اند.

اروپام**9157 ** 1064
کد N374872

وبگردی