آفتاب

دولت مالزی درخصوص حوادث خونین نژادی هشدار داد

دولت مالزی درخصوص حوادث خونین نژادی هشدار داد

کوالالامپور– ایرنا – معاون نخست وزیر مالزی روز شنبه در مورد احتمال تنش های نژادی و حوادث خونین پس از این تنش ها هشدار داد.

به گزارش ایرنا، ˈمحی الدین یاسینˈ گفت: در صورتی که تلاش هایی برای هماهنگی نژادی در مالزی صورت نگیرد حوادث خونین در این کشور تکرار می شود.

براساس گزارش ˈمالیزیا اینسایدرˈ، معاون نخست وزیر مالزی گفت که تنش ها بین گروه های مختلف در این کشور در حال افزایش یافت و این موضوع می تواند دوران تاریکی در تاریخ ملت مالزی به وجود آورد.

مالزی سال 1969 شاهد درگیری های خونین نژادی در این کشور بود. این درگیری های خونین در کوالالامپور و بخش هایی از ایالت سلانگور به وقوع پیوست و در نتیجه آن شمار زیادی از مردم کشته شدند.

هر چند که آمار دقیق این کشته شدگان هرگز اعلام نشد، اما منابع غربی تعداد کشته شدگان را 600 تا یکهزار نفر اعلام کردند که بیشتر آنها از نژاد چینی بودند.

شورش های نژادی باعث وضعیت اضطراری ملی و همچنین انحلال مجلس این کشور شد و شورای ملی به عنوان دولت سرپرست اداره مالزی را از سال 1969 تا 1979 عهده دار شد.

شورش های نژادی مالزی در اعتراض به نتایج انتخابات شکل گرفت.

ˈمحی الدین یاسینˈ معاون نخست وزیر مالزی از مردم خواست شاکر وضعیت صلح در این کشور باشند و نسبت به احتمال جنگ بین مردم و نژادهای مختلف هشدار داد.

برخی بی احترامی ها نسبت به نژادهای غیرمالایی در این کشور جنوب شرق آسیا طی ماه های گذشته مقامات مالزی را نگران کرده است.

ماهاتیر محمد نخست وزیر اسبق مالزی 44 سال پیش پس از شورش های مالزی در کتاب ˈمالای دلیمایˈ مالایی ها را صاحبان مالزی دانست و تاکید کرد مالایی تنها زبان ملی مالزی است.

این در حالی است که مالزی از سه نژاد مالایی، چینی و هندی ها تشکیل شده و در پی برخی سیاست های دولت ها امکان تنش ها در این کشور بالا می گیرد.

توزیع جمعیتی مالزی بر اساس آمار جهانی 50.4 درصد مالایی، 23.7 درصد چینی تبارها، 11 درصد اقوام بومی، 7.1 درصد هندوتبارها و 7.8 درصد سایر موارد است.

آساق**د.م**1611
کد N374852

وبگردی