آفتاب

احضار سفیر آمریکا در برلین در پی بازداشت فرد مظنون به جاسوسی دوجانبه

احضار سفیر آمریکا در برلین در پی بازداشت فرد مظنون به جاسوسی دوجانبه

دولت آلمان، سفیر آمریکا در برلین را پس از بازداشت مردی به اتهامی جاسوسی دو جانبه برای آمریکا احضار کرد.

دولت آلمان، سفیر آمریکا در برلین را پس از بازداشت مردی به اتهامی جاسوسی دو جانبه برای آمریکا احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان.بی امرسون، سفیر آمریکا طبق بیانیه وزارت امور خارجه آلمان، در رابطه با تحقیقات دادستان فدرال احضار شده است.

در این بیانیه آمده است: از نماینده آمریکا درخواست شده است تا برای روشن شدن پرونده همکاری کند.

دادستان‌های فدرال آلمان اعلام کردند که مرد آلمالی 31 ساله‌ای روز چهارشنبه به اتهام جاسوسی برای آمریکا بازداشت شده است که کارمند آژانس اطلاعات آلمان (BND) است.

اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان در جمع خبرنگاران گفت: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در جریان بازداشت این فرد قرار گرفته است. با این حال سخنگوی مرکل درباره گزارش مجله اشپیگل و روزنامه زوددویچه تسایتونگ، مبنی بر اینکه این فرد کارمند آژانس اطلاعات آمریکاست، اظهار نظر نکرد.

این نشریه‌ها که منابع گزارش خود را معرفی نکردند، اعلام کردند که این مرد به دادن اطلاعات از کمیته پارلمانی آلمان متهم است که مسوول بررسی فعالیت‌های آمریکا و سایر آژانس‌های اطلاعاتی در آلمان است.

طبق این گزارش وی مدعی شده است که از سال 2012 با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا همکاری داشته است.

اشتفان زایبرت همچنین گفت که این هیات پارلمانی از بازداشت فرد مظنون مطلع شده‌اند. بازداشت این فرد مظنون به جاسوسی در حالی فاش شده است که پیش‌تر جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) از شهروندان آلمانی و همچنین تلفن همراه مرکل موجب تیرگی روابط برلین-واشنگتن شده بود.

بررسی اطلاعات این افشاگری پس از انتشار داده‌های ادوارد اسنودن، کارمند سابق ان.اس.ای انجام شد و مارتینا رنر، عضو حزب اپوزیسیون چپ‌گرا در این هیات پارلمانی می‌گوید که این پرونده نشان می‌دهد که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا هر فردی را که اطلاعات اسنودن را به دقت بررسی کند، تحت نظر قرار می‌دهند.

انتهای پیام

کد N374796

وبگردی