آفتاب

پیشنهادهای رییس سازمان بازرسی برای ارتقای آمبودزمان‌ها

پیشنهادهای رییس سازمان بازرسی برای ارتقای آمبودزمان‌ها

رییس سازمان بازرسی کل کشور طی سخنانی در اجلاس جهانی آمبودزمان کره جنوبی بر ضرورت همکاری میان نهادهای آمبودزمانی تاکید کرد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور طی سخنانی در اجلاس جهانی آمبودزمان کره جنوبی بر ضرورت همکاری میان نهادهای آمبودزمانی تاکید کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناصر سراج در سخنانی با موضوع «تغییرات در بخش دولتی و ضرورت همکاری میان نهادهای آمبودزمانی» در اجلاس جهانی آمبودزمان که در سئول کره جنوبی برگزار شد،‌ گفت: تغییرات ساختاری در بخش‌های دولتی شامل ایجاد ساختارهای جدید، حذف ساختارهای قدیمی یا ادغام‌های ساختاری، شرایطی را بوجود می‌آورند که نهادهای آمبودزمانی در مقابل آن، نیازمند به نمایش گذاردن واکنش‌هایی مناسب هستند که پایه اصلی آن‌ها را چیزی تشکیل می‌دهد که آن را می‌توان «سازوکارهای تطابقی فعال» نامید.

رییس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: ویژگی اصلی این سازوکارها، غیرمنفعل‌ بودن آن‌هاست که امکان تطابقی پویا را فراهم می‌آورد.

وی با اشاره به ویژگی سازوکارهای تطابقی فعال گفت: «دسترسی داشتن به مستندات تغییرات و ماهیت آنها»، «دسترسی داشتن به تجارب رویارویی با تغییرات» و «دسترسی داشتن به پیشنهادهای عملی برای قرار گرفتن در بهترین وضعیت در مقابل تغییرات» ویژگی سه‌گانه سازوکارهای تطابقی فعال است که آمبودزمان‌ها را قادر می‌سازد تا اولاً ضمن شناخت دقیق تغییرات در بخش دولتی از تجارب همپایان خود در این زمینه آگاه شده و ثانیاً تجربه‌های قابل نسخه‌برداری را پس از بومی‌سازی، در محیط اجتماعی خویش بکارگیرند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: به اشتراک‌گذاری تجارب، اطلاعات و ایده‌های جدید نهادهای آمبودزمانی به کمک روش‌هایی همچون «استفاده مؤثر از فناوری‌های جدید ارتباطاتی»، «بکارگیری اثربخش فضای مجازی»، «برگزاری دوره‌های آموزشی و اعزام کارشناسان آمبودزمانی برای آشنایی نزدیک با تحولات این حوزه‌ها»، «انجام تحقیقات و پژوهش‌های آمبودزمانی در حوزه‌های نظری و‌کاربردی مربوط در قالب تحقیقات مستقل، مشترک، ترجمه کتب و‌ نگارش مقالات و انعکاس آن در سایت» و «ایجاد و تقویت آکادمی با هدف ارتقاء دانش اعضای آمبودزمان‌ها در سطوح منطقه‌ای و جهانی» می‌تواند آمبودزمان‌ها را در شناخت و استفاده هرچه بهتر از سازوکارهای تطابقی فعال یاری رساند.

اجلاس جهانی آمبودزمان در کره جنوبی توسط کمیسیون مبارزه با فساد و صیانت از حقوق مدنی این کشور و با همکاری مؤسسه آمبودزمان بین‌المللی و انجمن آمبودزمان آسیایی برگزار شد.

در این اجلاس که به مناسبت بیستمین سالگرد تأسیس کمیسیون مبارزه با فساد و صیانت از حقوق مدنی جمهوری کره برگزار شد، سخنران مراسم افتتاحیه رئیس مجلس کره جنوبی بود و در آن موضوعات مهمی از جمله «نقش‌ها و چالش‌های آمبودزمان‌ها در پاسخگویی به نیازهای زمانه»، «اقدامات مختلف آمبودزمان‌ها برای جلب رضایت شهروندان به عنوان نهادهای رسیدگی‌کننده به شکایات مردمی»، «عملکرد آمبودزمان‌ها برای تقویت اعتماد میان اعضای جامعه و بهبود کیفیت خدمات عمومی، پیشرفت فنأوری ارتباطات IT و تقویت کارآیی آمبودزمان»، «اقدامات نظام مند و کارآمد برای به اشتراک‌گذاری عملکرد نهادهای الگوی آمبودزمانی»، «افزایش تضادها و تضارب افکار در اجتماع و نقش آمبودزمان به عنوان یک میانجی گر»، «نقش آمبودزمان برای ریشه کنی و محو بی‌عدالتی اجتماعی» و «تقویت عملکرد آمبودزمان از طریق همکاری میان نهادهای آمبودزمانی» بحث و بررسی شد.

پیش از آغاز این کنفرانس، شانزدهمین جلسه هیأت مدیره انجمن آمبودزمان آسیایی(AOA) و جلسه منطقه‌ای اعضاء آسیایی مؤسسه آمبودزمان بین‌المللی(IOI) با حضور آمبودزمان کشورهای کره جنوبی، جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، اندونزی، چین، تایلند، ژاپن، مالزی، هنگ کنگ و ماکائو تشکیل شد.

دبیرکل مؤسسه آمبودزمان بین‌المللی از کشور اتریش و نایب رئیس مؤسسه آمبودزمان بین‌المللی از ایالات متحده آمریکا، مسئول بخش توسعه اجتماعی بانک جهانی، آمبودزمان ایالت کانادا، رئیس آمبودزمان جمهوری ایرلند، مقامات دولت میزبان و سفرا و نمایندگان سیاسی مقیم در شهر سئول حضور داشتند.

انتهای پیام

کد N374569

وبگردی