آفتاب

نخستین پیروزی برای دیپلماسی هند در برابر داعش

نخستین پیروزی برای دیپلماسی هند در برابر داعش

دهلی نو - ایرنا - بازگشت سالم 46 پرستار هندی آزاد شده از گروگان گروه داعش در پیش از ظهر روز شنبه به کشورشان علاوه بر مانور تبلیغاتی گسترده رسانه های هندی به یک پیروزی سیاسی برای دولت جدید و ملی گرای این کشور تلقی شده است.

به گزارش ایرنا، رسانه های هندی که از روز جمعه لحظه به لحظه موضوع آزادی و بازگشت این اتباع هندی را از شمال عراق دنبال می کنند، بامداد شنبه خبر دادند که یک فروند هواپیمای ویژه موفق به فرود در فرودگاه شهر اربیل شده است.

این هواپیما پیش از ظهر امروز و با تاخیر توانست همه پرستاران هندی را که از روز پنجشنبه گذشته در یک مرکز درمانی شهر تکریت به گروگان گروه تروریستی داعش درآمده بودند به فرودگاه بین المللی کوچی در جنوب هند منتقل کند.

رسانه های هندی از جمله خبرگزاری پی تی ای و روزنامه های مهم مانند هندو این خبر را در صدر رویدادهای پایگاه های اینترنتی خود قرار دادند و گزارش کردند که موجی از شادی در بین خانواده های هندی در پی بازگشت 46 پرستار ایجاد شده است.

تصاویر نشان داد که جمعیت زیادی از مقام های محلی و بستگان این اتباع هندی در مقابل ترمینال فرودگاه بین المللی ایالت کرالا در جنوب هند تجمع کرده بودند.

به نوشته یک روزنامه هندی یک هفته دلهره و ترس بلاخره با بازگشت 46پرستار هندی به وطنشان به پایان رسید.

روزنامه ˈهندوˈ در گزارش خود ضمن توصیف خوشحالی برخی خانواده های هندی شرایط به وجود آمده را به ˈ دیپلماسی استادانه و دقیق دولت مرکزی ˈ نسبت داد.

یک وزیر دولت ایالتی در جنوب هند نیز گفته که نجات این اتباع هندی از عراق ˈ یک پیروزی برای دیپلماسی هند ˈ است .

دولت مرکزی هند به نخست وزیری ˈ نارندرا مودی ˈ از حزب ملی گرای ˈبهارتیا جاناتاˈ (بی جی پی ) پنجم خرداد ماه امسال شروع به کار کرده و این اولین بحران بین المللی است که در سرراه آن قرار گرفته و آزمونی برای دستگاه دیپلماسی آن محسوب می شود.

منابع هندی پیش ازاین گزارش کرده بودند در پی تشدید بحران در عراق خانم ˈسوشما سوراج ˈ وزیر امور خارجه این کشور با همتایان خود در کشورهای حاشیه خلیج فارس به رایزنی پرداخته است.

در پی به گروگان گرفته شدند یکصد تن از اتباع هندی توسط تروریست های وابسته به گروه داعش خانم سوراج با همتایان خود در کشورهای عربستان سعودی، بحرین، قطر، کویت و امارات تماس برقرار نمود.

منابع هندی گفتندکه با مقام های در سطح مشاورین امنیت ملی و قائم مقام های وزارت امور خارجه در کشورهای ترکیه، اردن و سوریه نیز تماس برقرار شده است.

سید ˈاکبر الدینˈ سخنگوی وزارت امور خارجه هند دیروز به خبرنگاران گفت که با در نظر گرفتن وضعیت موجود به نظر می رسد که گزینه دیگری وجود نداشت چرا که منطقه مورد نظر تحت کنترل دولت عراق قرار ندارد و سازمان های کمک رسان نیز قادر به برقرار نمودن تماس با پرستاران نبودند.

سفارت هند در بغداد اکنون توجه خود را برای آزادی گروه دیگری از اتباع هندی متشکل از 40 کارگر ساختمانی متمرکز کرده که چند هفته است در اسارت گروه داعش قرار دارند.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه هند دولت کشورش برای 900 نفر از اتباع هندی در عراق بلیت هواپیما تأمین نموده تا بتوانند به وطن برگردند. به علاوه 1500 نفر دیگر جهت بازگشت به هند ثبت نام کرده اند.

خانم سوشما سوراج نخستین زن در پست وزارت امور خارجه هند از زمان استقلال این کشور در سال 1947تاکنون در اولین روز کاری خود در ماه گذشته نمایش قدرت کشورش به جهانیان را به عنوان یک اولویت کاری ذکر کرده است .

آساق ** 2167 ** 275 **
کد N374525

وبگردی