آفتاب
مدیر حوزه علمیه تکاب:

ترک امر به معروف و نهی از منکر، زمینه‌ساز گرفتاری در جامعه است

ترک امر به معروف و نهی از منکر، زمینه‌ساز گرفتاری در جامعه است

مدیر حوزه علمیه تکاب، ترک امر به معروف و نهی از منکر را زمینه‌ساز گرفتاری جامعه و عدم استجابت دعای مؤمن دانست.

حجت‌الاسلام محمد‌رضا عبدی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه معصومین‌(ع) از مهم‌ترین ارکان دین مقدس اسلام است که ترک آن موجب گرفتاری جامعه و عدم استجابت دعای مؤمن می‌شود.

وی با استناد به فرمایشات حضرت علی‌(ع) در مورد ترک امر به معروف، افزود: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ترک شود، عاملان منکر، به جامعه مسلط می‌شوند و مسلمانان برای رهایی از گرفتاری‌هایی که عاملان منکر به‌وجود آورده‌اند دعا می‌کنند ولی دعایشان مورد استجابت قرار نمی‌گیرد.

عبدی با اشاره به اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر، افزود: دستورات صریحی در آیات قرآن در مورد این فریضه آمده است که باید در جامعه پیاده‌سازی شود و عمل به آن از واجبات دینی است.

وی بیان کرد: مراتب شروع به امر به معروف و نهی از منکر از عبوس کردن چهره شروع می‌شود، به‌طوری که برای متوجه کردن عمل نادرست شخص منکر‌کننده باید با عبوس کردن چهره و نگاه با تأمل به طرف مقابل بفهمانیم که این عمل او مورد‌ پسند و رفتار مؤمن نیست.

عبدی به پا‌فشاری برخی اشخاص بر انجام عمل منکر اشاره کرد و گفت: در صورتی‌که با عبوس کردن چهره شخص منکر‌کننده بر انجام عمل منکر خویش ثابت قدم بود باید با بیان لسانی و اظهار برخورد کنیم و در صورتی‌ که منکر شکل بزرگتری به خود گرفت از طریق مراجع قانونی نسبت به تذکر و برخورد با عاملان منکر اقدام می‌شود.

وی اظهار کرد: برخورد و تذکر دادن به عاملان منکر در صورتی‌ که همراه با منش و رفتار نبوی و با علم پیامبر‌گونه و رفتار علوی آمیخته باشد، اثربخش‌تر است.

عبدی‌ به جهالت بیشتر افراد منکر‌کننده اشاره کرد و افزود: افراد جاهل و نادان به رفتار و عواقب اعمال خویش ناآگاه هستند و نیازمند غنی‌سازی سطح بینش دینی و علمی خویش هستند.

وی گفت: دید تربیتی نسبت به اعمال اشخاص در جامعه همواره مورد توجه معصومین‌(ع) بوده و در کنار امر به معروف، تربیت صحیح و اخلاق اسلامی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مدیر حوزه علمیه تکاب در پایان با اشاره به روایتی از امام صادق‌(ع)، افزود: دعوت شخص منکر‌کننده به عمل و رفتار صالح به‌صورت غیر‌مستقیم و با حفظ شخصیت و حرمت فرد مقابل از اهمیت زیادی بر خوردار است که موجب رواج و تبیین رفتار صحیح در جامعه می‌شود.

انتهای پیام

کد N373904

وبگردی