آفتاب

وزیرخارجه لبنان: روابط دمشق و بیروت تاریخی و پایدار است

وزیرخارجه لبنان: روابط دمشق و بیروت تاریخی و پایدار است

بیروت - ایرنا - « جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان تاکید کرد: روابط بیروت و دمشق، روابطی تاریخی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی و از زمان فروپاشی امپراطوری عثمانی تاکنون برقرار است.

به گزارش ایرنا، جبران باسیل روز جمعه در کنفرانسی خبری، در واکنش به کسانی که معتقدند نباید بیروت با دمشق در باره مسئله پناهجویان سوری مذاکره کند، تاکید کرد: روابط دیپلماتیک بین سوریه و لبنان بویژه بعداز توافق طائف مستحکم تر شده است.

وی اظهار داشت:سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای وابسته به آن ،دولت سوریه را به رسمیت می شناسند و با آن به عنوان دولتی قانونی تعامل دارند و دو طرف برای اجرای قطعنامه های بین المللی مانند نابودی مواد شیمیایی و ورود کمک های انسان دوستانه گفت وگو می کنند.

وزیر خارجه لبنان خاطرنشان کرد که بسیاری از کشورها روابط خود با دولت سوریه را حفظ کرده و دولت لبنان برای باز بودن کانال های ارتباط با مقامات سوری برغم سیاست خویشتنداری نسبت به بحران این کشور، تلاش می کنند.

جبران باسیل تصریح کرد: سفارتخانه های لبنان و سوریه در پایتخت های یکدیگر دایر است و نامه ها و یادداشت ها بین دو دولت رد و بدل می شود.

وی گفت: برای حل عملی و واقعی اما تدریجی مسئله پناهجویان سوری باید با مقامات سوری در تماس باشیم و مذاکره کنیم و در این چارچوب هیات دولت لبنان، وزارت خارجه را مکلف کرده است تا برای ایجاد اردوگاه هایی امن در سوریه و یا منطقه بی طرف بین دو کشوربا همکاری دیگر طرف های ذیربط محلی ، منطقه ای و بین المللی تلاش کند.

وزیر خارجه لبنان با تاکید بر ضرورت حل بحران پناهجویان سوری با هدف پایان مشکلات اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی، آموزشی و امنیتی آن افزود: ترکیه ، اردن و لبنان به نسبت جمعیت خود به ترتیب 4 و 18.5و 35 درصد پناهجویان سوری را پذیرفته اند.

جبران باسیل اضافه کرد: جامعه جهانی در برخورد با بحران پناهجویان سوری شکست خورده ومسئولیت خود در قبال این بحران را تحمل نمی کند و معنای آن افزایش روز افزون پناهجویان سوری در لبنان است.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که تا پایان سالجاری میلادی در صورت ادامه روند ورود پناهجویان سوری به لبنان، تعداد آنها به یک سوم جمعیت 4 میلیون و 500 هزار نفری لبنان می رسد.

لبنان تاکید دارد که اکنون تعداد پناهجویان به حدود یک سوم جمعیت این کشور رسیده و طرف سوری معتقد است که در ارائه این آمار بزرگنمایی می شود و حتی برخی پناهجویان به سوریه بازگشته اند.

وزیر خارجه لبنان خاطرنشان کرد که بروز بحران هایی مانند اوکراین و عراق و وجود گروه هایی مانند « داعش» هم پیامدهایی دارند که جامعه جهانی نسبت به تاثیر این بحران ها بر لبنان هشدار داده است.

جبران باسیل تصریح کرد: دولت لبنان ماه مه گذشته و بعداز سه سال از بحران سوریه مصوبه ای بی سابقه دارد و اجرای آن مستلزم احترام به همه احکام قانون اساسی ، التزام به همه قوانین و معاهده های بین المللی، تمسک به حقوق انسان های مقیم و مهاجر و روابط طبیعی با سوریه است.

وی با بیان اینکه لبنان هرگز با اقامت دایم و تبدیل شدن به وطن دوم پناهجویان سوری و فلسطینی موافقت نخواهد کرد، گفت که به منظور حل این مشکل باید برای جلوگیری از ورود پناهجویان جدید، جلوگیری از ورود پناهجویانی که بارها بین دو کشور تردد کرده اند و کاهش تدریجی پناهجویان کنونی از طریق ارائه تشویق ها اقدام کرد.

وزیر خارجه لبنان ، ایجاد اردوگاه ها در داخل خاک سوریه را منوط به تصمیم دمشق دانست اما ساخت اردوگاه ها در مناطق بی طرف بین دو کشور را تصمیمی لبنانی خواند که باید برای موفقیت آن با طرف های بین المللی و دولت سوریه وارد مذاکره و گفت وگو شد.

جبران باسیل گزینه سوم را ساخت اردوگاه ها در داخل خاک لبنان اعلام و تاکید کرد که تحقق این گزینه غیرممکن است و لبنان به دلیل خطرهای امنیتی، سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی و تراکم جمعیتی هرگز با آن موافقت نخواهد کرد.

رسانه های لبنانی اخیرا هشدار دادند که برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تحت عنوان جمعیت های خیریه و بطور خودسرانه و بدون اطلاع و هماهنگی با دولت لبنان سرگرم ساخت اردوگاه هایی در شهرهای شمالی لبنان از جمله عکار و نزدیک مرزهای سوریه هستند.

این رسانه ها با توجه به تهدید گروه های تروریستی تکفیری بویژه داعش نسبت به خطر ساخت این اردوگاه ها هشدار داده و برخی منابع گفته اند که ممکن است از آنها برای اقامت تروریست های تکفیری استفاده شود.

این کشورها عموما از تروریست های تکفیری بویژه داعش در سوریه و عراق حمایت همه جانبه می کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت لبنان با گزینه گفت وگوی با دولت سوریه مخالفت کرده است، گفت که دولت لبنان نمی تواند مخالفت کند مگر اینکه با دمشق قطع رابطه کند.

وزیر خارجه لبنان افزود: سیاست خویشتنداری به معنای نادیده گرفتن مشکلات از جمله مسئله پناهجویان و تلاش برای حل آنها نیست.

جبران باسیل خاطرنشان کرد که مسئولیت نام نویسی پناهجویان برعهده دولت لبنان است و دراین خصوص کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل مسئولیتی ندارد.

وی در خصوص مخالفت کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل با ساخت اردوگاه ها برای پناهجویان در مناطق بی طرف سوریه و لبنان گفت: دراین باره چیزی نشنیده ام بلکه تاکید کرده است به تصمیمات لبنان احترام می گذارد.

خاورم ** 1324
کد N373799

وبگردی