آفتاب

رایزنی مک‌ کین با نامزدهای دور دوم انتخابات افغانستان/ بازرسی هزار و 930 حوزه اخذ رای

رایزنی مک‌ کین با نامزدهای دور دوم انتخابات افغانستان/ بازرسی هزار و 930 حوزه اخذ رای

رایزنی مک‌ کین با نامزدهای دور دوم انتخابات و بازرسی هزار و 930 حوزه اخذ رای از جمله تحولات انتخاباتی افغانستان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان مک‌ کین سناتور جمهوریخواه روز گذشته در سفر غیرمنتظره به کابل با عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به صورت جداگانه دیدار کرد.

سناتور لنزی گراهام، جیمز کنینگهام سفیر آمریکا در کابل و ژنرال دانفورد فرمانده ناتو نیز در این دیدارها مک کین را همراهی کردند و ضمن حمایت از راه حل مناسب برای خروج از بن ‎بست کنونی بر تفکیک آرای واقعی از غیرواقعی تاکید کردند.

عباس نویان یکی از سخنگویان ستاد اشرف غنی احمدزی نیز در گفتگو با شبکه خبری بی بی سی از احتمال مذاکرات عبدالله عبدالله و احمدزی درباره بن بست انتخاباتی و ایجاد مکانیسمی برای جداسازی آرای پاک از آرای ناپاک در چند روز آتی خبر داد.

در همین رابطه مجیب رحیمی سخنگوی ستاد انتخاباتی عبدالله با اشاره به آغاز رایزنی ها برای مذاکره با ستاد احمدزی در دیدار این نامزد سکولار با محمد یونس قانونی معاون اول رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد که هنوز قطعی شدن این دیدار مشخص نیست.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که یک عضو کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت کمیسیونرهای این کمیسیون تصمیم گرفته اند اعلام نتایج اولیه را به تعویق بیندازند. "شریفه زرمتی وردک" با اعلام این خبر به شبکه بی بی سی علت این اقدام را بررسی و بازشماری آرای دو هزار حوزه رای گیری عنوان کرد.

خبر دیگر اینکه یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ضمن تایید بروز تقلب و تخلف انتخاباتی در انتخابات علت تاخیر در اعلام نتایج انتخاباتی را بازرسی هزار و 930 حوزه اخذ رای خواند.

یوسف نورستانی با اشاره به اینکه بازشماری آرا به درخواست تیم اصلاحات و همگرایی به سرپرستی دکتر عبدالله عبدالله انجام شده است، بسیاری از مشکلات ایجاد شده را به دلیل نبود آمار درست از شمار واجدین شرایط رای دهی برشمرد.

در همین رابطه استفان دوجاریک یکی از سخنگویان سازمان ملل تاکید کرد که هیئت امدادرسان سازمان ملل، کمیته انتخابات افغانستان را به بررسی‌هایی در زمینه اثبات شفافیت و بی طرفی جریان انتخابات تشویق می‌ کند تا بتواند آرای معتبر را از آرای تقلبی تشخیص دهد.

کد N373677

وبگردی