آفتاب

رحیم‌پور ازغدی: بازار با «تسبیح دست‌گرفتن و داغ مُهر» اسلامی نمی‌شود

رحیم‌پور ازغدی: بازار با «تسبیح دست‌گرفتن و داغ مُهر» اسلامی نمی‌شود

یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: در بازار اسلامی اخلاق و اقتصاد در کنار یکدیگر باید رعایت شود. تفکیک این دو، بازار سکولاری ایجاد می‌کند.

یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: در بازار اسلامی اخلاق و اقتصاد در کنار یکدیگر باید رعایت شود. تفکیک این دو، بازار سکولاری ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) حسن رحیم‌پورازغدی در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران، گفت: ما می‌خواهیم به بحث انسان‌شناسی اسلامی و نظام حقوقی و همچنین نظام اخلاقی بپردازیم. روش ما تمرکز بر آیات و روایات است. بر این اساس وقتی راجع به اخلاق و حقوق در بازار صحبت می‌کنیم منظور ما تفکیک آن‌ها از بازار اقتصادی نیست.

وی با اشاره به روایتی از امام باقر (ع) که به تبیین رفتار امیرالمومنین در بازار اسلامی می‌پرداختند، گفت: امیرالمومنین(ع) به سود مشروع و حق خریدار و فروشنده تاکید می‌کردند. ایشان در دوران خلافتشان هر روز به تمام اصناف و بازارها سرکشی می‌کردند و بازار را با اخلاق و مدیریت اسلامی نگه می‌داشتند. در حالی که تازیانه‌ای بر دوششان بود هر روز چند جمله‌ای را با اصناف صحبت می‌کردند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حضرت امیر با صدای بلند فریاد می‌زدند: ای کسانی که در جامعه اسلامی کار اقتصادی می‌کنید، کار خود را با نام خدا آغاز کنید. وجه اصلی اسلامی بودن بازار با علم به مدیریت و اخلاق اسلامی بازمی‌گردد. خداوند در بازار اسلامی حضور دارد، نه حضور ظاهری بلکه توجه به مبدأ و معاد و حفظ معنویت باعث این حضور می‌شود.

وی همچنین افزود: باید بر همدیگر آسان بگیریم، خریدار و فروشنده باید سعی کنند اگر می‌توانند آن ‌چیزی را که می‌خرند پول بیشتری بدهند و یا آن چیزی را که می‌فروشند در زمان فروش کم‌فروشی نکنند. بازار اسلامی تنها به تسبیح دست گرفتن و داغ مهر و بسم‌الله گفتن نیست.

ازغدی با اشاره به لزوم برکت در بازار، گفت: اگر در موقع فروش جنس حواسمان باشد که عیب و ایرادش را به خریدار بگوییم و کم‌فروشی نکنیم برکت خواهد آمد. همه ما این روایات را می‌دانیم اما در موقع عمل به آن‌ها دست‌و پایمان می‌لرزد. مسلمان کسی است که در روابط اجتماعی خودش را جای فرد مقابل بگذارد.

وی ادامه داد: همه برادر و خواهر هستیم اگر لقمه‌ای از دهان کسی درآوردی انگار از دهان خانواده‌تان درآوردید. وقتی می‌گویند تنها به مال خودت قانع باش و با دیگران کاری نداشته باشد برای همین است. ما نباید یکدیگر را به چشم رقیب ببینیم با طرف معامله باید صمیمی باشیم. این‌گونه می‌توان اقتصاد مقاومتی را ساخت.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در روایات آمده است آخرالزمان مسجدها بزرگ و پرتزیین می‌شوند، اما نمازگزاران قلب‌هایشان از یکدگیر دور خواهد بود در کنار هم نماز می‌خوانند اما در بازار و مغازه‌ها به چشم دشمن به یکدیگر می‌نگرند. این بازار بتخانه است که به جای خدا پول پرستیده می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در برخی دیگر از روایات آمده که در آخرت گناهانی به ثروتمندان نسبت داده می‌شود که آن‌ها انجام نداده‌اند و دلیلش این است که به فقرای اطراف خود توجه نکرده‌اند و گناه آنان به پایشان نوشته شده است.

انتهای پیام

کد N373439

وبگردی