آفتاب

استراتژی دوگانه عربستان در قبال داعش

استراتژی دوگانه عربستان در قبال داعش

مایک لودرز، کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که نگرانی از گسترش خشونت‌های (داعش) در منطقه باعث شده تا عربستان در قبال این گروه یک استراتژی به شدت متضاد در پیش بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مایک لودرز در مصاحبه‌ای با شبکه خبری دویچه وله آلمان در پاسخ به این سوال که اخبار جدید حاکی از آن است که عربستان 30 هزار سرباز در مرز با عراق مستقر کرده گفت: به نظر می‌رسد که این خبر صحت داشته باشد و حتی اقدامات و تحرکات گسترده ارتش عربستان را می‌توان از طریق ماهواره رصد کرد. گروه

وی با اشاره به دلایل استقرار نیروهای عربستانی ادامه داد: دولت ریاض خواهان حفاظت از خود در مقابل رویدادهای عراق است و نگرانی گسترده‌ای از این مسئله وجود دارد که تروریست‌های افراطی "دولت اسلامی عراق و شام" (داعش) در عراق به سمت جنوب، یعنی مرزهای عربستان حرکت کنند بنابراین استقرار سربازان سعودی در مرز با عراق یک اقدام پیش‌گیرانه با هدف حمایت از مرزهای عربستان از حملات داعش محسوب می‌شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره اینکه چقدر احتمال پیشرفت‌های بعدی تروریست‌های داعش وجود دارد، افزود: در این زمینه فقط می‌توان احتمالات را بررسی کرد. در حال حاضر تروریست‌ها مشغول انجام اقداماتی برای بسط تاثیر و گسترش نفوذ خود در عراق و سوریه هستند اما این کاملا قابل درک است که عربستان به خاطر اقدامات داعش احساس خطر کند. بنیاد رادیکالی تروریست‌های داعش احتمالا علیه عربستان دست به اقداماتی می‌زند همانطور که اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده علیه ریاض وارد عمل شد. عراق نیازمند کمک خارجی برای مواجهه و مقابله با داعش است.

مایکل لودرز در پاسخ به این سوال که چرا سربازان عراقی برای مقابله با داعش کافی نیستند و سربازان عربستانی در مرزهای این کشور با عراق مستقر شده‌اند، گفت: گزارش‌های متفاوتی درباره آنچه که برای سربازان عراقی رخ داده است، وجود دارد. از قرار معلوم به آنها دستور داده شده که به بغداد بازگردند. این اتهامی است که علیه نوری المالکی نخست وزیر شیعی عراق مطرح می‌شود مبنی بر اینکه هدف وی بین المللی ساختن درگیری‌های عراق است. هر زمان که سربازان سعودی در مرزها با عراق مستقر شوند این درگیری از منظر بین المللی مورد توجه قرار می‌گیرد و پیام مالکی در این باره کاملا روشن و واضح است. او گفته که تلاش‌ها برای اعمال فشار بر وی موفق نخواهد بود.

وی ادامه داد: شاخص‌هایی وجود دارد که آمریکا خواهان استعفای المالکی است. حتی سنی‌ها هم از وی خواستند از قدرت کناره گیری کند. هم اکنون مالکی در حال انتقال مسئولیت دفاع از عراق به عربستان است و گفته که آنها بهتر از سربازان عراقی می‌توانند از عهده مقابله با تروریست‌های داعش برآیند. او گفته که نیروهای عراقی برای مقابله با این تروریست‌ها کافی نیستند و عراق به تنهایی نمی‌تواند از عهده مبارزه با آنها برآیند. مالکی به دنبال کمک گرفتن از کشورهای همسایه است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به اینکه عربستان از حمایت از تروریست‌های سنتی در عراق امتناع کرده و اینکه آیا استقرار سربازان سعودی در سراسر مرز با عراق به این معناست که اقدامات ریاضی درباره داعش غیرقابل سرزنش است، گفت:‌ این مسلئه صحت ندارد. عربستان زمانی که با تروریست‌های داعش روبرو می‌شود از استراتژی متضادی استفاده می‌کند. دولت ریاض به طور مستقیم از داعش حمایت نمی‌کند اما تجار ثروتمند سعودی برای تروریست‌های داعش پول می‌فرستند که مقدار این کمک‌های مالی مشخص نیست و آنچه را که ما می‌توانیم ارزیابی کنیم این است که اعراب در سایر کشورهای حوزه خلیه فارس نیز چنین کاری را انجام می‌دهند. آنها به این دلیل از داعش حمایت می‌کنند که آنرا مدافعی در مقابل شیعیان و دولت شیعی ایران می‌دانند. دولت عربستان کاملا نگران این مسئله است که خشونت‌های تروریستی داعش به سمت عربستان بازگردد.

عربستان به صورت تئوریک از ارسال پول برای داعش جلوگیری می‌کند اما از این امر نمی‌توان اجتناب کرد که چنین اقداماتی باعث می‌شود تا ناآرامی سیاسی داخلی صورت گیرد. دولت ریاض داعش را یک خطر می‌داند اما سعودی‌های ثروتمند که از داعش حمایت می‌کنند آنرا متحدی مذهبی علیه شیعیان می‌بینند.

انتهای پیام

کد N373337

وبگردی