آفتاب

آغاز نگارش متن نهایی توافق وین/ عراقچی: برای نزدیک شدن دیدگاه ها هنوز خیلی کار داریم

آغاز نگارش متن نهایی توافق وین/ عراقچی: برای نزدیک شدن دیدگاه ها هنوز خیلی کار داریم

سومین روز از ششمین دور مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 درحالی از صبح روز جمعه در وین آغاز شد که قرار است از امروز کار نگارش متن توافق هسته ای جامع با دیدار عراقچی و اشمیت از سر گرفته شود.

به گزارش خبرآنلاین، این مذاکرات از ساعت 9 صبح امروز به وقت وین(11:30 به وقت تهران) درمحل اقامت هیات های مذاکره کننده هسته ای آغاز شده است.

2 روز گذشته روزهای برای ارزیابی دیدگاه های غربی ها بوده است. هیات ایرانی تاکنون دو دیدار دو جانبه با هیات آمریکایی و همچنین دیدارهای دو جانبه ای با مقامات سه کشور اروپایی و روسیه داشته است و وزیر امور خارجه ایران نیز در ملاقات های دو و چند جانبه با کاترین اشتون و ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجه آمریکا دیدگاه های خود را مطرح کرده است.

سید عباس عراقچی سخنگوی گروه مذاکره کننده هسته ای ایران، پنج شنبه شب در گفت و گو با خبرنگاران رسانه های ایرانی فضای دو روز نخست را «ارزیابی از مواضع طرفین و مروری بر آنچه تا امروز داشته ایم» خواند و اظهار داشت: در جریان آین دیدارها، دو طرف برای درک دقیق تر مفاهیم و مواضع یکدیگر تلاش کرده اند.

عراقچی افزود: در مرحله قبلی متنی برای نگارش آماده شد، اما تقریبا درمورد تمام موارد مطروحه، اختلاف نظرهایی وجود دارد و برای نزدیک شدن دیدگاه ها هنوز خیلی کار داریم و به جلسات متعددی نیاز است تا روی مفاهیم به توافق برسیم و بتوانیم آن را روی کاغذ بیاویم .

سخنگوی گروه مذاکره کننده ایران تاکید کرد: تلاش همه طرفین این است که از فرصت باقی مانده تا - 29 تیر- نهایت استفاده را ببریم و بعد تفاهم حاصل شده را نهایی کنیم.


سخنگوی گروه مذاکره کننده هسته ای ایران، بحث های مطرح شده مبنی بر پذیرش محدودیت های جدید از سوی هیات ایرانی در مذاکرات وین 6، از جمله بحث کاهش تعداد سانتریفیوژهای فعال را گمانه زنی برخی رسانه خواند و با رد آن به ایرنا گفت:در رابطه با تعداد سانتریفیوژها نباید به گمانه زنی های رسانه ای توجه کرد. محتوای مذاکرات فقط پشت میز مذاکرات مطرح می شود.


رویترز روز گذشته به نقل از یگ دیپلمات غربی اعلام کرد که ایران در این دور از مذاکرات وین در خواست خود درخصوص تعداد سانتریفیوژهایش را کاهش داده است» اینجا

عراقچیتاکید کرد:تمام اعداد و ارقامی که در رابطه با سانتریفیوژها اعلام می شود ساخته و پرداخته ذهن برخی از رسانه های خارجی و افرادی است که با نیات خاص این کار را انجام می دهند و هدف آنها آلوده کردن فضای مذاکرات هسته ای و ایجاد اضطراب و تنش است که نباید به آن توجه شود.

/212 212

کد N373259

وبگردی