آفتاب

رقابت نزدیک نامزدها ریاست جمهوری اندونزی/ پنج روز تا انتخابات

رقابت نزدیک نامزدها ریاست جمهوری اندونزی/ پنج روز تا انتخابات

کوالالامپور – ایرنا – در حالی که تنها پنج روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اندونزی زمان باقی است شرایط یکسان دو نامزد این دوره از انتخابات، پیش بینی نتایج انتخابات را بسیار مشکل کرده است.

به گزارش ایرنا، در این دوره از رقابت ها ˈپراباوو سوبیانتوˈ از حزب جنبش کبیر اندونزی موسوم به گریندار با ˈجوکو ویدودوˈ نامزد حزب تلاش دموکراتیک اندونزی به رقابت می پردازد.

طبق نظرسنجی ها، جوکو ویدودو تا اواخر فروردین ماه با کسب 30 امتیاز از رقیب خود پیشی گرفته بود و آمارها نشان از موفقیت احتمالی وی در مقابل سوبیانتو داشت.

اما امروز با گذشت سه ماه، نتایج نظرسنجی های نشان می دهد سوبیانتو توانسته است فاصله خود را با جوکو ویدودو کاهش دهد، به طوری که در روزهای پیش از برگزاری انتخاب پیش بینی برنده این کازار انتخاباتی اندونزی بسیار مشکل به نظر می رسد.

براساس نتایج نظرسنجی هایی که توسط موسسه ˈروی مورگانˈ در بین سه هزار و 117 اندونزیایی انجام شده است 52 درصد از پاسخگویان حامی جوکو ویدودو و 48 درصد دیگر نیز از سوبانتو حمایت کرده اند.

ˈروی مورگانˈ یک موسسه نظرسنجی استرالیایی است که نظرسنجی های مختلفی در نقاط مختلف جهان انجام می دهد.

حامیان سوبیانتو در نظرسنجی های پیشین 15 درصد و سپس به 24 درصد افزایش یافته بودند و اکنون در آستانه انتخابات اندونزی به 48 درصد رسیده اند.

جوکو ویدودو در ماه های گذشته حدود هفت درصد به حامیان خود افزوده است و کمپین های تبلیغی و همچنین سایر روش های تبلیغ انتخابات تنها توانسته است حامیان وی را به 52 درصد افزایش دهد.

موسسه روی مورگان در بیانیه ای اعلام کرد در حالی که جوکو ویدودو پیشتاز نتایج نظرسنجی ها است، ˈپراباووˈ در صورتی که روند افزایش حامیان خود را تا روز انتخابات ادامه دهد می تواند پیروز میدان باشد.

براساس نظرسنجی این موسسه، مناظرات تلویزیونی و کارزارهای تبلیغاتی از جمله عواملی اصلی افزایش حامیان سوبیانتو بوده است.

نظرسنجی های مختلف دیگر در اندونزی نیز در نتایج مشابهی سوبیانتو را با چهار الی پنج درصد حامی کمتر در پشت سر جوکو ویدودو قرار داده اند.

این در حالی است که برخی نظرسنجی های نیز سوبیانتو را پیشتاز نشان می دهد.

از آنجایی که نظرسنجی ها نشان می دهد رای دهندگان اندونزیایی تصمیم نهایی خود را گرفته اند، جوکو ویدودو تلاش خواهد کرد آرای فعلی خود را نگه دارد و با عملکرد خود باعث تغییر نگرش رای دهندگانی که حامی وی هستند نشود و از سویی دیگر تلاش می کند برخی از حامیان سوبیانتو را به سوی خود جلب کند تا پیروز این انتخابات باشد.

در صورتی که جوکو نتواند چنین رویه ای در پیش گیرد ممکن است نتایج انتخابات این کشور چیزی به غیر از نتایج نظرسنجی ها باشد.

این رقابت ها در حالی ادامه دارد که ˈآلان نایرنˈ یک روزنامه نگار آمریکایی معتقد است پیروزی ˈپراباوو سوبیانتوˈ نامزد حزب گریندرا در انتخابات ریاست جمهوری اندونزی به طور مطلق تامین منافع آمریکا را در پی خواهد داشت.

وی براساس شناخت و همچنین ارتباطاتی که سوبیانتو با مقامات آمریکا، تجار و مقامات ارتشی، سازمان اطلاعات و پنتاگون دارد کمپین های انتخاباتی وی را نیرنگ و 180 درجه خلاف واقعیت دانست.

انتخابات ریاست جمهوری اندونزی چهارشنبه آینده 18 تیرماه برگزار می شود و بیش از 186 میلیون نفر از جمعیت 250 میلیونی اندونزی حق رای دادن دارند.

انتخابات ریاست جمهوری اندونزی در برخی کشورها از جمله سنگاپور نیز روز یکشنبه هفته آینده برگزار می شود.

آساق**د.م**1611
کد N373132

وبگردی