آفتاب

نشست گروه تماس برای حل بحران شرق اوکراین برگزار می‌شود

نشست گروه تماس برای حل بحران شرق اوکراین برگزار می‌شود

خبرگزاری اینترفاکس روسیه گزارش داد وزرای امور خارجه اوکراین، روسیه، آلمان و آمریکا از مسئله برگزاری یک نشست "گروه تماس" اوکراین درخصوص فرو نشاندن بحران در شرق این کشور تا پنج ژوئیه به منظور برقراری آتش بس و آشتی در این بخش از اوکراین حمایت کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه صدای روسیه، بر اساس بیانیه‌ای که پس از نشست این وزرا طی روز چهارشنبه در برلین منتشر شد، این وزرا خواهان آن شدند که گروه تماس اوکراین تا پنج ژوئیه کار خود را از سر گرفته تا بتواند به آتش بس پایدار، نامشروط و مورد توافق دو طرف برسد. همچنین این وزرا توافق کردند که این آتش بس باید تحت نظارت هیئت ناظر ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین قرار بگیرد.

این بیانیه عنوان کرد: در این زمینه وزرای امور خارجه اوکراین، روسیه، آلمان و فرانسه توافق کردند تا همه تدابیر لازم را به اجرا درآورده و از نفوذ خود بر طرفین مربوطه به منظور دستیابی به این هدف بهره ببرند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تایید کرد که کشورش آماده است تا مرزبانان اوکراینی و ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا مستقر در مرز این کشور با اوکراین را بپذیرد. لاوروف در کنفرانسی خبری که پس از نشست خود با وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه و اوکراین داشت، گفت: البته برای دوره آتش بس همه چیز به اجرا درخواهد آمد اما همه این تدابیر تنها پس از آنکه آتش بس مورد توافق بوده و اعلام شود به اجرا گذاشته می‌شود.

وی همچنین از همتایان خود به دلیل حمایت از ابتکار عمل روسیه قدردانی کرد.

لاوروف تاکید کرد:‌ به مجرد اعلام آتش بس ما پیش نویس قطعنامه‌ای را در اختیار شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا قرار می‌دهیم که اجازه به اعزام ناظران و استقرار آنها در گذرگاه‌های مرزی می‌دهد. ما از همکارانمان در نشست مشترک به دلیل وعده‌ای که به منظور حمایت قدرتمند از تصمیم شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا داده‌اند، قدردانی می‌کنیم.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: انتظار داریم کی‌یف نتایج نشست میان وزرای امور خارجه روسیه، فرانسه، آلمان و اوکراین را پذیرفته و مجددا آتش بس را در شرق این کشور برقرار کند.

همچنین ویگوداس اوزاکاس، رئیس هیئت اتحادیه اروپا در روسیه عنوان کرد که تصمیم روسیه برای دعوت از مرزبانان اوکراینی و ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا به گذرگاه‌های مرزی خود با اوکراین گام بزرگی به سمت باثبات کردن وضعیت است و انتظار می‌رود این پیشنهاد عملی شود.

انتهای پیام

کد N373040

وبگردی