آفتاب
امیری خامکانی:

افزایش صادرات نفت در گرو اعتمادسازی و مذاکره است

افزایش صادرات نفت در گرو اعتمادسازی و مذاکره است

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به افزایش صادرات نفت در چند ماه گذشته، گفت: ‌هر چه در روند اعتمادسازی و مذاکره بیشتر پیش برویم فشارها بر صنایع نفت داخلی و همچنین شرکت‌های خارجی برای خرید نفت ایران کمتر خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به افزایش صادرات نفت در چند ماه گذشته، گفت: ‌هر چه در روند اعتمادسازی و مذاکره بیشتر پیش برویم فشارها بر صنایع نفت داخلی و همچنین شرکت‌های خارجی برای خرید نفت ایران کمتر خواهد شد.

حسین امیری خامکانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به گزارش اخیر در مورد افزایش صادرات نفت ایران و زیر پا گذاشتن سقف‌هایی که در تحریم‌ها برای خرید نفت از ایران ایجاد شده است، گفت: تحریم‌کنندگان تلاش کرده‌اند تا موانعی برای کاهش صادرات نفت کشور ایجاد کنند، اما دولت در چند ماه گذشته تلاش کرده تا بخشی از موانع مربوط به حمل و نقل، بیمه و خرید و فروش نفت را برطرف کند. در برخی موارد که تلاش‌های دولت با موفقیت همراه بوده ما توانسته‌ایم فروش نفت به شرکت‌های خارجی را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اظهارات وزیر نفت در مورد تحقق ظرفیت تولید روزانه بیش از چهار میلیون بشکه نفت، گفت: تحقق تولید بیش از چهار میلیون بشکه نفت ممکن است حتی اگر مشکلاتی در ظرفیت‌ها وجود داشته باشد باز هم این امکان را داریم که ظرفیت‌هایمان را افزایش دهیم و تولید را به سقف مصوب در اوپک برسانیم اما کشور نیازمند این است که ظرفیت‌های صنایع بالا دستی نفت را توسعه دهد تا هم نیاز داخلی را برطرف کنیم و هم بتوانیم صادرات را افزایش دهیم.

امیری خامکانی در پاسخ به این پرسش که چگونه طی چند ماه گذشته دولت توانسته است نفت بیشتر از سقف معین شده در تحریم‌ها برای شرکت‌های خارجی به آنها بفروشد؟ گفت: با گشایش‌هایی که در بحث دیپلماسی اتفاق افتاد طبیعی است که فشارها تا حدودی کمتر شده باشد. دیپلماسی و تنش‌زدایی که انجام شده همچنین اعتمادسازی که دولت در پیش گرفته و سیاست برد برد که آقای روحانی به آن تاکید دارد باعث شده است فشار روی شرکت‌های خارجی برای خرید نفت از ایران کاهش پیدا کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه چطور با وجود اینکه تحریم‌ها روی کاغذ تغییر نکرده، کشور توانسته است نفت بیشتری صادر کند؟ گفت: درست است که رسما و روی کاغذ چیزی نوشته نشده اما در حاشیه اعتمادسازی دست شرکت‌های خارجی بازتر شده، ضمن اینکه کشورهای تحریم‌کننده هم انگیزه کمتری برای وارد کردن فشار بیشتر به خریداران نفت ایران دارند و این باعث شده است که کشور بتواند راحت‌تر از گذشته نفت خود را به شرکت‌های خارجی بفروشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در مورد اینکه کشورهای تحریم‌کننده ایران تا چه زمانی در مورد افزایش خرید نفت توسط شرکت‌های خارجی از ایران سکوت خواهند کرد، گفت: این موضوع بستگی به توافق‌های حاصل شده در مذاکرات ایران و کشورهای تحریم‌کننده دارد اما مشخص است که ما هر چه بیشتر بتوانیم اعتمادسازی کنیم می‌توانیم نفت بیشتری به شرکت‌های خارجی بفروشیم.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز اخیرا در گزارشی مدعی شده است که آمریکا قصد ندارد شرکت‌های چینی واردکننده نفت از ایران را که بیش از سقف تعیین شده در تحریم‌های آمریکا علیه ایران اقدام به خرید نفت کرده‌اند، جریمه کند.

انتهای پیام

کد N373015

وبگردی